En ny typ av hyperloop siktar på hastighet över 1 000 km/h

2022-08-09 14:32  

Kanadensiska startupen planerar för vakuumrör längs en 30 mil lång linje – som tar 45 minuter att avverka . Så ska deras hyperloop-poddar överträffa flygets hastigheter.

Transportslaget Fluxjet beskrivs som en hybrid mellan tåg och flyg. Vid ett event i Montreal presenterade den kanadensiska startupen Transpod en skalmodell av sitt hyperloop-koncept, det vill säga ett transportmedel som färdas i rör nära vakuum.

Bolaget hävdar att man har gjort flera tekniska genombrott, bland annat inom kontaktlös kraftöverföring, vilket öppnar för höga hastigheter. Det skriver Inceptive Mind.  

Transpopds 25 meter långa pod kan ta 54 passagerare. Upp till 300 km/h stabiliseras ekipaget av vad som kan beskrivas som landningsställ, och först därefter lyfts podden av magnetfält, vidare mot marschhastigheten på drygt 1 000 km/h.

30 mil på 45 minuter

Bolaget har för avsikt att bygga Transpod Line, ett stort system av vakuumrör på bropelare som binder samman kanadensiska Calgary med Edmonton i Alberta. Sträckan på cirka 30 mil ska kunna avverkas på 45 minuter, att jämföra med mer än tre timmar för dagens snabbaste tåg. Det skriver New Atlas. 

Transpods bropelare. Foto: Transpod

Transpod säger sig ha tagit fram teknik som ger en infrastruktur med mycket lägre kostnader för drift och underhåll jämfört med andra hyperloop-projekt. Biljettpriset ska därmed kunna hamna 44 procent under vad en motsvarande flygbiljett kostar, enligt dem själva.

Investeringskostnaden för Transpod Line beräknas ligga på 192 miljarder kronor, och 2027 ska bygget vara igång är planen.

Elon Musk verkar inte ha gett upp hyperloop

Elon Musk anges som upphovsman bakom hyperloop som koncept, och den toppfart som Transpod säger sig kunna nå ligger nära Musks hypotes om hastigheter på på 760 miles i timmen (1 223 km/h).

Efter att tidigt ha tagit ett kliv tillbaka verkar Elon Musk åter överväga att kasta sig in i hyperloop-cirkusen. Under våren 2022 twittrade han om att det egna bolaget the Boring Company planerade att försöka bygga en egen hyperloop under de kommande åren.

Hyperloop-företag satsar på godstransporter

Kanske beror återvunna intresset på att transportslaget verkar ta en riktning bort från passagerare.

2020 demonstrerade Virgin Hyperloop ”det första passagerartestet” i en 500 lång tunnel – men i år meddelade företaget att man kommer att fokusera på godstransporter.

Ett annat bolag som har tagit fasta på lämpligheten för gods är Hamburg-baserade Hyperloop Transportation Technologies.              

Men trots att tunga spelare vänder ryggen åt passagerarna förutspås transportmedlet gå mot ljusa tider. Enligt en analys från Markets and Markets förväntas marknaden kring hyperloop-teknik 2026 att ha en genomsnittlig årlig tillväxt (cagr) på 40,4 procent. Det skriver Benzinga. Marknaden tros då ha ett värde på 6,6 miljarder dollar, och den största tillväxten anses ske i Asien/Stillahavsområdet.

 

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt