Premium

En första svensk fabrik för bioflygbränsle kan kosta miljarder

Intresset för bioflygbränsle blir bara större, men i Sverige finns fortfarande ingen storskalig, kommersiell fabrik. ”Den kommer att bli väldigt dyr att bygga” säger Södra, som vill tillverka drivmedlet av grenar, trädtoppar och bark.

Publicerad

(Artikeln är uppdaterad)

Närmare en tredjedel av allt flygbränsle som tankas i Sverige ska vara förnybart 2030, enligt det förslag som regeringens särskilda utredare Maria Wetterstrand lämnade i mars. Redan om två år ska nivån ligga på 1 procent.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här