Elbilsoffensiven i Frankfurt: Reaktion snarare än aktion

2019-09-13 06:00  
Foto: Johan Kristensson

Vi tar vårt ansvar för klimatkrisen. Och vi gör det i första hand med hjälp av elektrifiering. Så kan Frankfurtsalongen sammanfattas. Tänk om allt därmed vore frid och fröjd.

Den europeiska bilindustrin i allmänhet och den tyska i synnerhet vilar på stolta traditioner. Mässan IAA i Frankfurt, med anor från 1897, har blivit en tummelplats som varje gång attraherar många premiärer.

Årets upplaga är inget undantag, även om flera tunga tillverkare lös med sin frånvaro, däribland Volvo Cars.

En efter en turas verkställande direktörer om att påtala vikten av att göra något åt koldioxidutsläppen för att därefter presentera lösningen: en elbil. Porsche Taycan Turbo, Volkswagen ID 3, BMW Concept 4 som ska mynna ut i elbilen i4, Mercedes minibuss EQV, Opel Corsa-e och så vidare.

Elbilarna löper som en röd tråd genom hela mässan och ordföranden för den europeiska bilbranschens organisation Acea, Carlos Tavares, betonade under en frågestund att alla nu kunde se att tillverkarna har dragit sitt strå till stacken.

Europas bilindustri utmanas

Men anledningen till att vi nu får se så många elbilar premiärvisas beror inte så lite på de utsläppsregler som europeiska beslutsfattare tidigare röstat igenom. Elektrifiering är ett nödvändigt ont för att slippa höga böter.

Man skulle kunna se Frankfurtsalongen som en europeisk uppvisning i hur man bäst förenar politik och industri, eller stat och kapital för den som så vill.

Men när man vet hur Acea agerade under förhandlingarna får man känslan av att den nu ivrigt omfamnade elektrifieringen snarare beror på tvång än fritt val.

Europas bilindustri utmanas just nu från kanske fler håll än någonsin. Västerifrån kommer såväl elbilar som välfinansierade techbolag som vill få oss att se transporter som en tjänst snarare än en anledning att äga en tjusig plåtlåda på hjul.

”Bilchefer är minsann också är människor”

Från öster kommer också elbilar – men kanske framför allt rika entreprenörer som mer än gärna skaffar sig andelar i traditionstyngda europeiska biltillverkare.

Och i Europa växer kraven från politiker och allmänhet på bilar med lägre utsläpp.

Samtidigt vilar miljontals europeiska arbetstillfällen tungt på biltillverkarnas axlar. Kontinenten står nästan helt utan inhemsk batteriproduktion inför den kommande elbilsoffensiven och lönsamheten i de batterielektriska fordonen är fortsatt mycket osäker. I balansräkningarna finns fabriker för förbränningsmotorer som väntar på att bli avskrivna.

Läs mer: Här är Volkswagens nya billiga elbil ID 3

Det är inte utan att man kan förstå pressen på Carlos Taveras när han under frågestunden tillfälligt tycktes tappa balansen och betonade att bilchefer minsann ”också är människor”.

”En senkommen och framtvingad reaktion”

Bra teknikutveckling har sin grund i en barnslig och till och med naiv tro på att något går att förbättra. Det vi fick se under årets Frankfurtsalong var visserligen imponerande på flera sätt, framför allt Volkswagens helhetsgrepp kring elektrifiering med ID 3.

Men den kvarvarande känslan är ändå att mycket av det som presenterades inte är drivet av de europeiska bolagens egen lustfyllda innovationsförmåga – utan snarare som en senkommen och framtvingad reaktion på omvärlden som aldrig tycks vilja sluta springa.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt