Premium

Elbilsbrand ger mindre mängd giftig gas än tidigare befarat

Svenska forskare har tänt eld på elbilar och mätt utsläppen. Resultaten överraskar, inte minst vad gäller utsläppen av den giftiga gasen vätefluorid.

Publicerad

Att elbilar som brinner ger upphov till utsläpp av den giftiga gasen vätefluorid (HF) har diskuterats flitigt de senaste åren. Diskussionen har främst handlat om faran för räddningstjänsten, eftersom vätefluorid har den egenskapen att den kan tränga igenom huden. Det finns därmed en risk att räddningspersonalens skyddsdräkter och andningsmasker inte ger tillräckligt skydd.

Men hur mycket vätefluorid släpps egentligen ut? Dataunderlaget har hittills varit skralt. En uppgift som ofta har återgivits säger att det rör sig om mellan 2 och 20 kilo vätefluorid när en elbil med 100 kWh batteri brinner upp. Uppgiften kommer från en doktorsavhandling genomförd på Chalmers Tekniska Högskola, som publicerades i Nature Scientific Reports 2017.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här