Elbilens död för 100 år sedan – därför tog förbränningsmotorn över

2021-10-15 09:35  

För 100 år sedan var elbilar på frammarsch. Det som hände sedan, när fordon med förbränningsmotorer blev vägen framåt, är en viktig lärdom inför dagens teknikskifte, enligt forskare.

Många känner inte till att USA:s nyproducerade bilflotta år 1900 bestod till 40 procent av elbilar. En ungefär lika stor andel var ångbilar och bara 20 procent bensinbilar.

– Spelfältet var väldigt öppet i början, det var ingen som visste riktigt hur utvecklingen skulle se ut, säger Josef Taalbi, docent i ekonomisk historia på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, till Ny Teknik.

Tillsammans med kollegan Hana Nielsen har han granskat de bakomliggande orsakerna till att elfordonen slogs ut av bensinen. Studien är publicerad i tidskriften Nature Energy. Det finns tidigare studier på ämnet, men ingen har analyserat skeendet på samma systematiska vis och med tillgång till en liknande databas.

De tidiga elbilarna hade god prestanda och deras låga vikt gav en skaplig räckvidd. Men redan på 10-talet hade industrin låsts in i ett teknikval, och en absolut majoritet av biltillverkarna valde förbränningsmotorn. På 20-talet fanns bara ett fåtal elbilstillverkare kvar. Forskarna noterar dock att batteridriften höll ut bland lätta lastbilar, och där hade man till och med utvecklat teknik för snabba batteribyten.

Laddstationer fortfarande en flaskhals

Men slaget avgjordes av ett bristande elnät, vilket i sin tur berodde på att privata elproducenter inte såg lönsamhet i elmarknaden för hushåll. Forskarnas ingång är att man genom att förstå historien också kan förstå hur teknikskiften äger rum.

– Om man gör den kopplingen – vilket vi tycker att man kan göra – så är den uppenbara poängen att infrastruktur spelar en stor roll för hur olika aktörer agerar och vad man väljer för teknik, säger han.

Läs mer: Stenhård revolution – så öppnade asfalten Sverige

Josef Taalbi konstaterar att utbudet av laddstationer fortfarande utgör en flaskhals. Det krävs också infrastruktur för kompletterande laddningsteknik som elektriska vägar.

– Positivt är förslagen kring en ”grön ny giv”, som visserligen har olika innebörder men där alla betonar infrastrukturens betydelse. Vi har nyligen sett politiska initiativ som går i den här riktningen, som EU -paketet ”Fit for 55” som antogs i år, och Joe Bidens omdiskuterade men hittills inte antagna ”Infrastructure Bill”. Ändå gör många nationella färdplaner för framtida utsläppsminskningar sig beroende av hockeystickskurvor, som inte betonar behovet av kompletterande infrastruktur, säger han.

Hockeystickskurvor, eller hockeyklubbskurvor, är grafer som har en längre tid av relativt rak utveckling för att sedan brant stiga, som formen av en liggande hockeyklubba.

”Elbilar per definition inte miljövänliga”

Josef Taalbi anser att detta är bekymmersamt, särskilt mot bakgrund av rapporter från exempelvis amerikanska Energy Information Administration. De visar att nuvarande utveckling innebär att bara 30 procent av bilarna på vägarna kommer att vara elektriska år 2050. Arbetet handlar också om komplementaritet i teknologiska system.

– Tar man elbilar så är det uppenbart att de per definition inte är miljövänliga, utan de blir miljövänliga om de ingår i ett tekniksystem som är miljövänligt, det vill säga med en miljövänlig energiproduktion och batterier, säger han. 

Läs mer: Avgasbilens död nära i norska bilförsäljningen: ”Fantastiskt”

En andra poäng som Josef Taalbi tycker att man kan dra av studien är att man måste vara medveten om teknikernas nackdelar, som ibland kan vara okända till en början. Och det behöver inte behöver alltid vara den bästa tekniken som vinner racet.

– Det är ju en större poäng som man kan göra, att teknikskiften är osäkra och att aktörer nödvändigtvis inte vet eller tar hänsyn till vilka egenskaper teknik har. Förbränningsmotorn är ju ett alldeles uppenbart exempel på det. Man föreställde sig att den skulle vara väldigt mycket mer effektiv än andra tillgängliga tekniker, men då kände man inte till de stora miljöeffekter som de skulle ge, säger Josef Taalbi. 

John Edgren

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt