”Det finns en enorm potential som vätgas kan realisera”

2019-10-29 09:55  

När det kommer till att minska koldioxidutsläpp är vätgas inte ett alternativ – utan en förutsättning. ”Vätgas kan gör att vi får ut det mesta av förnybar energi”, säger Beth Dawson på Fuel Cell Systems.

Vätgas kan göra skillnad för att ställa om både energisystem, elproduktion och transportindustrin till fossilfrihet – det menar flera experter som nyligen deltog i ett seminarium hos Hydrogen Societys i London. Seminariet var sponsrat av Toyota – ett företag som länge har satsat på bränslecellsteknik i fordon.

Implementeringen av vätgas måste skyndas på, menade deltagarna. Och det inom alla delar av samhället.

Sam French, ansvarig för nya marknader på teknikföretaget Johnson & Matthey som bland annat tillverkar bränsleceller menar att vätgas är det alternativ som på allvar kan göra skillnad i övergången till ett fossilfritt samhälle.

Läs mer: ”Nya Toyota Mirai är en helt annan skapelse”

Den brittiska ingenjören lyfter fram att även om det händer enormt mycket när det kommer till förnybar elproduktion, räcker det inte om vi ska försöka hålla oss under det tvågradersmål som FN:s klimatpanel satt som gräns för att undvika de värsta klimateffekterna.

– Ska vi minska koldioxidutsläppen från tillverkningsindustrin och sjöfarten samt få till hållbar värmeproduktion och marktransporter – då kommer vätgas att behövas, säger han till Ny Teknik.

Men varför vätgas? Förnybar energi kopplat till batterier har ju fått stor uppmärksamhet som en möjlig lösning. 

– Enligt Committee on Climate change (brittisk klimatmyndighet) har vätgas gått från att vara en möjlighet till en integrerad del av strategin, om vi ska kunna nå målet om nettonollutsläpp till 2050. Vi kommer inte att kunna bygga ut vår elproduktion för att klara av att ersätta behovet av naturgas. Och detta är helt utan att vi tagit med aspekten om att försöka med transportsektorn. Det här är en sanning, säger Sam French.

Stora vinster när sol- och vindkraft kombineras med vätgasproduktion

I stora delar av världen, där elproduktionen inte är lika fossilfri som i Sverige, är vätgasen ett löfte om reella koldioxidminskningar. I Storbritannien kommer exempelvis drygt hälften av energin från naturgas. Och utan att behöva göra några större investeringar i gasnätet skulle en vätgasinblanding kunna göra avsevärd skillnad. Detta under förutsättning att vätgasen produceras hållbart.

Och den förutsättningen finns. Beth Dawson på företaget Fuel Cell Systems säger att det finns stora fördelar att kombinera elproduktion från sol- och vindkraft med produktion av vätgas.

– Vi har ett problem med att vindkraftverken står stilla. Varje år går 2,8 TWh energi till spillo för att vi är tvungna att hålla vindkraften avstängd. Det är tillräckligt för att driva alla tåg, bussar, tunnelbana samt taxi i London – i ett helt år. Och då ska vi inte ens prata om solenergi som bara leds ner i marken när den inte kan tas om hand.

Läs mer: Pendlarbil på abonnemang ska få folk att välja vätgas

Just detta, att försöka vara mer effektiv med resurserna, är det som öppnar upp möjligheterna för vätgas. För även om vätgas är energikrävande att producera är den formidabel som energilagring.

– Här finns enorm potential som vätgas kan realisera. Så strunta i att vätgasproduktion inte är det mest effektiva sättet att använda energi på – det är effektivare än att låta förnybar energi gå till spillo. Allt är bättre än noll, säger Beth Dawson

Tanken är att sol- och vindkraft kan användas till vätgasproduktion när det finns ett överskott av elproduktion, och vätgasen kan sedan användas när det finns ett underskott av förnybar elproduktion. 

Transportbranchen är den enklaste att börja med

Enligt energikonsulten Ben Madden har vätgas många goda egenskaper och att även om det är industrin som har det största behovet av en energireform är det enklast att börja i transportledet.

– Vätgas kan användas på många sätt och en otroligt viktig aspekt är att den kan lagras. Det har gjort att vätgasfordon har gått från att vara forskningsprojekt till att bli kommersiella produkter. I dag finns det exempelvis 12 busstillverkare som bygger bränslecellsbussar och 2024 räknar de med att ha nått prisparitet, säger Ben Madden, specialist på energikonsultbyrån Element Energy.

Att allt fler satsar på tekniken har gjort att tekniken blir allt billigare både i produktionen av bränsleceller och av vätgas.

– Förnybar energi blir bara billigare och billigare. Det är något som inte kan påpekas tillräckligt ofta. Men när man gör analysen ser vi att vätgas kommer att vara konkurrenskraftigt som drivmedel. Som vi ser det börjar det hända mycket. Hyundai har precis fått en beställning på 1 600 bränslecellslastbilar från ett livsmedelkonglomerat i Schweiz, säger Ben Madden.

Läs mer: Powercell expanderar i Kina: ”Avgörande att vi finns på plats”

Och det är projekt likt dessa som enligt Ben Madden kommer att lösa den gordiska knuten kring vätgas. För kommer det bara ett par storsatsningar så kommer infrastrukturen att lösas snabbt. Och till skillnad från batterielektriska fordonsflottor går det att göra stordrift utan baksidor.

– Visst, vätgas måste mogna lite till, men framförallt behövs större skala. Jag blir provocerad av dem som säger att kostnaden för vätgasinfrastruktur är för hög. Vi måste bara vara lite genomtänkta. Och jag blir lika provocerad av att folk inte tänker på de skalproblem som batterielektriska bilar kommer att ge, säger han.

Men debatten kanske kommer att ändras inom kort. Och det på grund av utvecklingen i Kina. Energikonsulten Ben Madden tror att bränslecellsutvecklingen i Kina kommer att slå igenom stort på samma sätt som genomslaget för batterielektriska bilar har gjort i Kina. För fem år sedan tog kinesiska myndigheter beslutet att Kina skulle börja med bränsleceller och det tror han kommer att ändra på saker.

– Jag tror att vi snart kommer börja se resultatet av det, om det leder till ny teknikdominans återstår att se, säger Ben Madden.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt