Designexperten: Cybertruck reflekterar vår dystopiska tid

2019-11-25 14:00  

Ett vågat drag av Tesla, konstaterar designexperten Demian Horst om Cybertruck – men frågar sig också hur formspråket kommer att påverkas av lagkrav.

Teslas avtäckning av elpickupen Cybertruck natten mot fredag svensk tid har knappast lämnat någon intresserad av bildesign oberörd. Vd Elon Musk har själv menat att inspiration hämtats från filmen Blade Runner samt den Lotus Esprit som försetts med undervattensförmåga i Bondfilmen Älskade spion.

Ny Teknik bad Demian Horst, universitetsadjunkt och ansvarig för innehållet på masterprogrammet inom transportdesign på Designhögskolan vid Umeå universitet, ge en kommentar till den udda skapelsen.

– Personligen ser jag verkligen fram emot att få se Cybertruck i verkligheten på nästa motormässa och förhoppningsvis även på marknaden. Om det av någon anledning inte blir så tycker jag åtminstone att designen är ett starkt ställningstagande. Den ger en föraning om en speciell plats på ett designmuseum. Inte många bilar föds på detta vis nuförtiden, säger han.

Läs mer: Här är Tesla Cybertruck – inspirerad av Bond-bil

Designen skiljer sig brutalt från de tidiga prototypskisser av någon form av pickup som Tesla delade med sig av i samband med avtäckningen av lastbilen Semi – och som många verkar ha tolkat som att den skulle utgöra underlag till den nu lanserade pickupen.

Tesla gör tvärt om med Cybertruck

Med tanke på Teslas tidigare strategi kan den annorlunda designen oavsett tyckas förvånande. När etablerade biltillverkare har lanserat sina första elbilar har de inte sällan stuckit ut rejält från övriga modellprogrammet. BMW i3 är ett bra exempel på det. En av de faktorer som kan anses ha gett Tesla försäljningsframgångar är att Model S, X och 3 exteriört liknar vanliga bilar men med en elektrisk drivlina i stället (undantaget Model X:s falkvingedörrar möjligtvis).

Läs mer: Efter Teslas fiasko – 200 000 beställningar

Med Cybertruck gör nu den amerikanska biltillverkaren precis tvärtom.

– Cybertruck är verkligen ett modigt drag av Tesla, ett företag som fram till nu har valt en ganska konservativ designstrategi för att bygga förtroende i elbilskretsar. Men spelplanen med få konkurrenter är under snabb förändring. 2020 svämmar marknaden över av elektrifierade drivlinor från såväl premium- som mainstreamtillverkare. Det verkar för mig som att Tesla förstår att design kommer att vara differentierande faktor, säger han.

Reflekterar vår dystopiska tid

Demian Horst fascineras av att fordonet helt tycks sakna synlig kurvatur, som i kombination med den rostfria finishen ger det en ”tuff, futuristisk och ren karaktär”, och menar att formspråket säkerligen har influenser från 1970-talet och bilar som Delorean, Alfa Romeo Carabo, Ferrari Modulo och Dome Zero. Han påpekar att formspråket säkerligen innehåller överväganden kring förenklad tillverkning, minskad komplexitet, färre och slitstarkare komponenter och hållbarhet.

– Det återstår att se hur den här ”lågupplösta” designen överlever lagkrav som har en tendens att ge bilar och lastbilar liknande proportioner vid en första anblick, säger Demian Horst.

Som avslutande synpunkt säger han att designen verkar reflektera den dystopiska tid vi lever i.

–Jag hoppas verkligen inte att skottsäkert glas blir standard på framtidens fordon.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt