De borrar tre kilometer under havsbotten för att lagra koldioxid

2019-11-26 06:00  

Det norska koldioxidhotellet har fått sina första rumsbokningar. Inom kort borras det tre kilometer djupa hålet på havsbottnen där växthusgasen ska ledas ned.

Norge siktar på att bygga världens första koldioxidlager som är öppet för andra länder. De tre oljebolagen Equinor, Total och Shell har identifierat en lämplig plats 110 kilometer utanför Bergen. Den kallas internt för Aurora.

Där är havet 300 meter djupt. Koldioxiden ska pumpas ned tre kilometer under bottnen.

I början av oktober placerades en styrrigg på havsbottnen. Det är en stor konstruktion med fyra enorma cylindrar som ben och ska reglera flödet av växthusgasen när den pumpas ned. Den ska också samla data om koldioxidens tryck och temperatur.

Behöver porositet och tät takformation

Per Sandberg, affärsutvecklare på Equinor, kallar den för ”den gula boxen”.

– Vi lägger den på plats först och sedan styr vi borrningen igenom den, säger han.

Själva borrningen ska göras i vinter, möjligen redan före jul. Syftet är att bekräfta att området har de egenskaper som behövs. Sandstenen behöver vara tillräckligt porös eftersom det är porerna som ska rymma koldioxiden, och takformationen av skiffer måste vara tillräckligt tät så att växthusgasen inte kan sippra upp.

De tre oljebolagen tror att området har de rätta egenskaperna, men eftersom platsen inte bedöms hysa någon olja eller gas så har inga borrningar gjorts där än.

Läs mer: De största utsläpparna vill lagra koldioxid

Genom borrningen ska prover av bergarterna tas upp, men samtidigt skapas också det hål där växthusgasen ska ledas ned om koldioxidhotellet blir verklighet.

– Borrproverna ska ge den sista informationen vi behöver. Sedan återstår bara att förhandla fram en ekonomisk modell med staten, säger Per Sandberg.

Koldioxidhotellet kommer inte att bli billigt. Den norska statens senaste bedömning pekar på att det kommer att kosta minst 11 miljarder norska kronor.

De tre oljebolagen ska fatta sina investeringsbeslut under nästa vår. Den norska regeringen väntas bestämma sig i oktober när statsbudgeten för 2021 läggs fram.

Rumstaxan är fortfarande okänd

Sju europeiska bolag, bland andra svenska Stockholm Exergi och Preem, har redan tecknat samarbetsavtal med det norska lagringsprojektet. De har så att säga redan bokat sina rum i koldioxidhotellet.

Men de första gästerna kommer sannolikt att bli norska. Både cementtillverkaren Norcem och avfallsförbrännaren Fortum Oslo Varme planerar att avskilja koldioxid från sina anläggningar för att checka in den i Aurora-lagret.

Hur mycket det kommer att kosta att deponera sin koldioxid i Aurora är ännu oklart.

– Vi vet inte vad vi får av den norska staten, så vi har inte kommit till diskussioner om kostnader med de europeiska företagen än, säger Per Sandberg.

”Enorm potential just i biokraftvärmeverk”

Fjärrvärmeleverantören Stockholm Exergi ska inom kort börja avskilja koldioxid från sitt bioeldade kraftvärmeverk i Värtahamnen i pilotskala. Syftet är att utvärdera avskiljningstekniken. Den koldioxid som separeras från rökgaserna kommer under testfasen att släppas ut till luften.                        

Men förhoppningen är att kunna gå vidare till stor skala runt 2025 och då även lagra koldioxiden. I så fall skulle Stockholm Exergi skapa ett negativt nettoutsläpp, som innebär att koldioxid ”tappas ur” atmosfären för att motverka den globala uppvärmningen.

– Det finns en enorm potential för att avskilja koldioxid just i biokraftvärmeverk eftersom man kan få ner energiförlusterna till under två procent, säger Fabian Levihn, utvecklingsansvarig på Stockholm Exergi.

Om avskiljning görs i stor skala vid biokraftvärmeverket i Värtahamnen skulle 800 000 ton koldioxid kunna fångas in varje år.

Northern Lights

Det norska projektet kring koldioxidlagring drivs under namnet Northern Lights. Tanken är att koldioxid som avskiljs från europeiska fabriker ska komprimeras till flytande fas och transporteras med båt till en omlastningsstation utanför Bergen. Där pumpas växthusgasen över till tankar innan den skickas via pipeline ned till lagret under havsbottnen.

De sju bolagen som har tecknat samarbetsavtal med Northern Lights är: Air Liquide, Arcelor Mittal, Ervia, Fortum Oyj, Heidelberg Cement, Preem och Stockholm Exergi.

Metoden för att avskilja och lagra koldioxid kallas för CCS från engelskans carbon capture and storage. Målet med Northern Lights är att ha hela CCS-kedjan på plats 2024.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt