Premium

Därför satsar AB Volvo till sist på bränsleceller

”Under mina 30 år i industrin har bränsleceller alltid legat tio år bort. För första gången är de nu mindre än tio år bort”, säger Volvokoncernens vd Martin Lundstedt om samriskbolaget med Daimler.

Publicerad

Bränsleceller, som genererar elektricitet från vätgas och luftens syre, är en vattendelare inom fordonsbranschen. Ett villospår för att fördröja övergången till batterielektriska fordon, anser vissa. Den enda potentiellt gröna tekniken som fullt ut kan ersätta dieseldriften vad gäller räckvidd och snabbhet vid tankning, anser andra.

Nu har AB Volvo och Daimler Truck gjort ett gemensamt ställningstagande som innebär en stark signal till fordonsindustri, lagstiftare och investerare om att tekniken kommer att få betydande relevans i framtiden.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här