Premium

Candelas provkörning visade hur lite ”kräm” C-8 kräver

Tack vare bärplan drar C-8 under 1 kWh per sjömil. Det bekräftades under Candelas första provkörning av den kommande modellen. Elbåten ska tillverkas vid en ny fabrik i Rotebro.

Publicerad

Den svenska båttillverkaren fasar ut sin första modell C-7 – för till sommaren ska Candela börja leverera de första exemplaren av ersättaren C-8. Den nya modellen är 8,5 meter lång och utombordaren är ersatt med den egenutvecklade elmotorn C-Pod som sitter under båten.

I likhet med föregångaren bidrar de bärplan som lyfter båten ur vattnet till en 80 procent lägre energiförbrukning jämfört med en konventionell båt, enligt tillverkaren. Men hela hydrofoil-systemet är nytt, och nu har Candela genomfört den första officiella provkörningen av C-8, utanför den nuvarande fabriken i Gåshaga på Lidingö.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här