Candelas provkörning visade hur lite ”kräm” C-8 kräver

2022-02-18 11:28  

Tack vare bärplan drar C-8 under 1 kWh per sjömil. Det bekräftades under Candelas första provkörning av den kommande modellen. Elbåten ska tillverkas vid en ny fabrik i Rotebro.

Den svenska båttillverkaren fasar ut sin första modell C-7 – för till sommaren ska Candela börja leverera de första exemplaren av ersättaren C-8. Den nya modellen är 8,5 meter lång och utombordaren är ersatt med den egenutvecklade elmotorn C-Pod som sitter under båten.

I likhet med föregångaren bidrar de bärplan som lyfter båten ur vattnet till en 80 procent lägre energiförbrukning jämfört med en konventionell båt, enligt tillverkaren. Men hela hydrofoil-systemet är nytt, och nu har Candela genomfört den första officiella provkörningen av C-8, utanför den nuvarande fabriken i Gåshaga på Lidingö.

– Vi hade räknat på effektiviteten, och som vi trott är den lika effektiv som C-7:an trots att C-8 är en större båt. Sedan blev jag också överraskad av av hur tyst den faktiskt är. Den är designad för att vara det, men det är ändå en annan sak att uppleva det i verkligheten, säger Candelas kommunikationschef Mikael Mahlberg till Ny Teknik.

Han berättar att de flesta av komponenterna har testats i en ombyggd C-7:a som bolaget kallar för Frankenstein, men under de närmaste månaderna ska C-8:n köras i olika slags väderförhållanden.

Enligt Mikael Mahlberg innebär designen inte en kompromiss när det kommer till att klara av hård sjö. Då då drar man helt enkelt upp bärplanen och använder skrovet som en vanlig planande båt.

– Vi har ju varit ute med C-7:an i Stockholms skärgård vid mer än 20 meter per sekund och gjort 30 knop utan att känna vågorna i båten. Så C-8 ska klara all krabb skärgårdssjö utan att du behöver slå av på farten, säger han.

Candela igång med serieproduktion

Serieproduktion av skrov och däck har redan satt igång, men tack vare de 245 miljoner kronor som Candela säkrade under en investeringsrunda i december kan tillverkningen av C-8 förläggas till en ny, betydligt större fabrik i Rotebro.

Till nästa år räknar företaget med att Candela har en personalstyrka på 200 personer. Där ingår även ingenjörer som jobbar med programvara, och bolaget har rekryterat ett stort gäng som ska ta fram teknik kring autonom körning.

– Det kommer att bli en automatiserad produktionslina med en hel del robotar. Man kan exempelvis tänka sig att robotisera moment där man skär ut och placerar ut kolfibermattor. Det finns det otroligt mycket tid att spara på att automatisera det, säger Mikael Mahlberg.

Läs mer: Candelas mål: ”Bli bäst i världen på självkörande båtar”

På sikt är tanken att komma upp i en produktionstakt på 400 båtar per år.

– Det är ganska aggressiva mål, men jag tror att vi kommer att uppfylla dem, för vi har ett enormt tryck på försäljningssidan just nu. Vi har över 100 beställningar i dagsläget, och vad vi kan se så gör det oss till den bästsäljande elbåten på marknaden worldwide, säger han.

I Rotebro ska man även bygga passagerarfärjan P-30, med plats för 30 personer – som ska sjösättas under Q4 2022. Samt båttaxin P-12, som tar tolv passagerare.

Ladda fler sjömil per timme

C-8 har en topphastighet som är begränsad till 30 knop. Med en räckvidd på mer än 50 sjömil påstår tillverkaren att det samtidigt är världens mest effektiva båt – vilket innebär att ägaren klarar sig väl med dagens existerande laddinfrastruktur.

– Poängen med vår bärplansteknik är du kan ladda fler sjömil per timme än andra elbåtar. Med ett 3-fasuttag kan du åka från Stockholm till Sandhamn, ladda under en kort lunch och sedan åka hem igen. Det fungerar väldigt bra med den infrastruktur som finns i skärgården, till skillnad från elbåtar med stora batterier som behöver snabbladdare, säger han.

C-8 har en topphastighet som är begränsad till 30 knop, och batteriet på 44 kWh ger en räckvidd på mer än 50 sjömil. Foto: Candela

Prislappen landar på drygt tre miljoner kronor exklusive moms. För dem som tycker det är saftigt erbjuder båtdelningstjänsten Agapi Candela-båtar från 2023. Candela säger sig märka att “proppen” nu har gått ur elbåtsmarknaden. De har återförsäljare i Holland och Italien, men den stora marknaden tros bli USA.

– Där säljer vi direkt till kund via ett eget dotterbolag i San Francisco. Amerikanarna är teknikvänliga och många har köpt vår båt, som kostar 290 000 euro, osedd på internet. Där tror jag att Tesla har gjort ganska mycket för direktförsäljningen, och vi tillämpar en liknande modell i USA, säger Mikael Mahlberg.

John Edgren

Mer om: Candela Elbåtar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt