Bilägare: ”Tesla försöker mörka dessa problem”

2022-07-19 06:00  

Problemen med hjulupphängningen på äldre Teslabilar är välkänt – men Tesla mörkar problemen istället för att ta ansvar och återkalla bilarna. Det menar en drabbad Teslaägare och bilentusiast som Ny Teknik har varit i kontakt med. Tesla själva förnekar dock att det skulle vara ett systematiskt fel.

Teslas advokater uppmanade nyligen en bilverkstad i Järfälla att avpublicera sin film som visar en Tesla med brusten bärarm. Reaktionerna lät inte vänta på sig och läsare har hört av sig till Ny Teknik med påståenden om att problemen med dåliga bärarmar är utbrett.

En av läsarna är en livslång bilentusiast, som haft bilar som hobby under snart 50 år. Under en tur med sin Tesla Model S från 2016 råkade han i maj själv ut för en incident med brusten bakre bärarm – och det kunde ha slutat med katastrof.

– Det var endast på grund av att det inträffade i relativt låg fart som en allvarlig olycka kunde undvikas. Hade detta inträffat i motorvägsfart hade sannolikt en allvarlig olycka inträffat, säger personen till Ny Teknik.

Läs mer: Teslas advokater hotar svensk bilverkstad för filmpublicering

Anmält till Transportstyrelsen

Han vill inte framträda med namn, utan föredrar att vara anonym eftersom han menar att de som öppet kritiserar Tesla för brister på sina bilar får ett negativt bemötande från Tesla efteråt – något som Tesla inte håller med om. En representant från Tesla i Sverige säger till Ny Teknik att man inte kan kommentera enskilda ärenden när man inte vet närmare vad det handlar om, men att de allra flesta Teslaägare är väldigt nöjda med sin bil.

Teslaägaren har anmält den inträffade incidenten med bärarmarna till Transportstyrelsen, med en uppmaning om att de aktuella fordonen med trafikfarliga bärarmar måste återkallas av Tesla för att bytas ut.

Han presenterar samtidigt sin hypotes att bärarmarna blir trafikfarliga på grund av att det yttre bussningsfästet är underdimensionerat samt att en olämplig aluminiumlegering har använts i bärarmen. Det medför att det uppstår en korrosionscell mellan stålcylindern i bussningen samt aluminiumet i bussningsfästet.

– Denna process påskyndas sannolikt av vägsalt och korrosionscellen spräcker till slut bärarmens bussningsfäste. Det medför i sin tur att hjulet får en kraftig negativ cambervinkel samt att däcket då bromsas mot fjäderbenet. När detta inträffar blir fordonet näst intill okontrollerbart, säger han.

"Tesla försöker mörka dessa problem"

Bärarmskonstruktionen är en relativt vanlig typ som många biltillverkare använder. Skillnaden mellan Teslas och exempelvis Volvo Cars konstruktion är att Volvos har en betydligt kraftigare dimension i det yttre bussningsfästet, vilket säkerställer att det inte brister på grund av korrosion, menar intervjupersonen. Enligt honom används sannolikt även en mer korrosionshärdig legering.

– Även de övre länkarmarna i de bakre hjulupphängningarna är underdimensionerade på de aktuella Tesla-bilarna, modell S och X. Det finns rapporter som visar att dessa bilar även har problem med de främre hjulupphängningarna. Mycket tyder tyvärr på att Tesla försöker mörka dessa problem istället för att ta sitt ansvar som biltillverkare. Tesla borde återkalla de aktuella bilarna för att byta ut hjulupphängningarna till den typ som numera monteras på dessa modeller, säger han.

Tesla: Bilägare byter ut originaldelar

Teslas representant förklarar dock för Ny Teknik att Teslabilar inte har något systematiskt fel med bärarmar.

– Efter att de kinesiska myndigheterna begärde en återkallelse av Teslabilar på grund av bärarmarna så tittade både amerikanska och europeiska trafiksäkerhetsmyndigheter på detta. De kom fram till att det inte var något problem och någon återkallelse har därför heller inte gjorts i vare sig USA eller Europa, säger Teslas representant till Ny Teknik.

Inte heller hon vill skylta med sitt namn, och anledningen till det är att Tesla inte kommenterar spekulationer i media – särskilt inte när bolaget inte har fått möjlighet att närmare undersöka de aktuella fallen. Enligt representanten är det dock vanligt att många bilägare byter ut originaldelarna på sin bil till tredjepartsalternativ, och att det skulle kunna vara förklaringen till att det då och då uppstår problem.

Tesla Club Sweden: Dålig stil av Tesla

Tibor Blomhäll, ansvarig på Tesla Club Sweden, säger till Ny Teknik att han inte har någon uppfattning om hur utbrett problemen med brustna bärarmar faktiskt är, men att han känner till fall där det har hänt. Samtidigt tycker han att det är dålig stil av Tesla att antyda att det är kunderna som ligger bakom problemen.

– Det är beklagligt att Tesla skyller på ägarna när länkarmarna går av efter att man har kört över ett litet gupp. Inställningen är trist, och det skulle vara skönare för våra medlemmar om Tesla faktiskt tog på sig att reparera hjulupphängningen när den går sönder, säger Tibor Blomhäll.

Ny Teknik har fått bekräftat att den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA har undersökt hjulupphängningen, något som bland annat Reuters har skrivit om, men däremot har vi inte lyckats få någon oberoende bekräftelse på att europeiska myndigheter har gjort samma sak.

De problem som uppmärksammats har främst rört de främre bärarmarna, men även de bakre. Vid återkallelsen i Kina tvingades Tesla byta ut komponenter i så väl den främre som bakre upphängningen.

Ny Teknik har även sökt Transportstyrelsen, men den ansvarige handläggaren är för närvarande på semester.

Anders Frick

Mer om: Tesla

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt