Battlefield V kan bli svenska versionen av Battle Royale

2018-05-24 16:50  

ANALYS. Allt extramaterial blir gratis. Vi kan nog räkna med ett Battlefield Battle Royale i stil med Fortnite. Och kvinnor får ta plats. Nya svenska storspelet hakar på spelvärldens dagsaktuella trender, skriver Ny Tekniks Peter Ottsjö.

Vill man förstå var spelvärlden befinner sig just nu räcker det med att vända blicken mot Södermalm i Stockholm. När den högt aktade studion Dice premiärvisade sin nya militärshooter Battlefield V fick man se ett spel som, trots att det utspelar sig under andra världskriget, känns mer 2018 än 1942.

Sedan debuten för 16 år sedan har Battlefield blivit en av världens största spelserier. Battlefield 1, som kom för två år sedan, passerade vid ett tillfälle 25 miljoner aktiva spelare. Spelen har alltid handlat om att tussa ihop många spelare på stora slagfält. Men om första spelet från 2002 var banbrytande så är Battlefield V en blankpolerad storbolagsprodukt där omvärldsanalys är lika viktigt som pansarvagnar och explosioner.

I den här genren har Fortnite blivit årets största snackis. Det konsumeras så flitigt att vissa elever inte kan slita sig från spelet ens från lektionerna. Utöver att klasar med kändisar blivit ambassadörer för spelet, och utöver att videoinspelningar av Fortnite ses av miljontals människor på streamingkanalen Twitch, så är det själva spelkonceptet som ligger bakom dess popularitet.

Läs mer: Sony: Playstation 5 släpps 2021

Det är förbluffande enkelt: 100 spelare gör upp på en och samma avgränsade bana (som blir mindre och mindre ju längre tiden går, för att öka spänningen). Den sista som är kvar med det digitala livet i behåll har vunnit. Genren har fått namnet Battle Royale efter en japansk roman i vilken skolelever ställs mot varandra på en öde ö.

Battlefield Battle Royale i stil med Fortnite

Epic Games, studion bakom Fortnite, var inte först med det här. Faktum är att Fortnite utannonserades redan 2011 och var, fram till ifjol, något som de allra flesta glömt bort. Först när de kopierat Battle Royale-konceptet från fjolårets stora sensation, Playerunknown's Battlegrounds – eller PUBG som alla kallar det – fick folk upp ögonen för Fortnite. Det skadade dessutom inte att Epic släppte spelet gratis till både PC, konsol och mobiltelefoner.

Vad har det här med Battlefield V att göra? Jo, de flesta bedömare räknar kallt med att Dice kommer att införliva sin version av Fortnite- och Battlegrounds-modellen när spelet släpps i oktober. Under premiärvisningen kunde vi dra slutsatsen att den svenska studion redan lånat vissa bitar av Fortnite, men inget sades om ett renodlat Battle Royale-läge. Det är inte orimligt att tro att Dice suger på den karamellen fram till spelmässan E3, som börjar den 12 juni.

Det är bara några veckor sedan den amerikanska studion Treyarch drog skynket av Call of Duty: Black Ops IV. Treyarch och deras utgivare Activision är Dice och ägaren Electronic Arts största konkurrent. De gör båda krigsspel och konkurrerar om samma publik. Black Ops IV kommer, föga förvånande, tillåta spelarna att ägna sig åt Battle Royale-uppgörelser.

Idén kommer ursprungligen från en enda person, Brendan Greene. Det är Greene som, med hjälp av en koreansk studio, ligger bakom Battlegrounds. Det är han som är Playerunknown.

Läs mer: 10 miljoner sålda Nintendo Switch

De riktigt stora visionära och vågade greppen i spelvärlden kommer idag ofta från enskilda upphovsmakare eller små studior. Stora börsnoterade bolag har inte mod att ta sådana risker. Det Dice nu visat av Battlefield V är, som alltid i deras fall, utan diskussion väldigt visuellt imponerande. Men när det gäller innehållet skruvar och slipar de mest på gamla trygga metoder.

Omvärldsanalysen stannar dock inte vid detta. Spelindustrin har traditionellt sett åsidosatt ett av könen, både när det gäller utvecklare, människor i beslutsfattande positioner och som starka rollfigurer i själva spelen. Därför hade Dice sett till att inkludera flera kvinnliga soldater och motståndsmedlemmar i första Battlefield V-trailern. Nedslående nog har en klick arga män bestämt sig för att den svenska studion på detta sätt ägnar sig åt historierevisionism. Att Dices porträtt av kriget i övrigt är en Hollywood-tolkning i starka färger tycks de inte ha några problem med.

Allt extramaterial gratis

Den kanske största förändringen i Battlefield V är också den ett direkt resultat av externa krafter. Dice och Electronic Arts fick svidande kritik för hur de tänkt hantera mikrotransaktioner i fjolårets Star Wars-spel. Spelare som redan betalat fullpris skulle enligt ursprungsplanen blivit tvungna att punga ut en hel del extra för att få tillgång hela spelets innehåll. Klagomålen blev så många och så högljudda att de i elfte timmen skrotade de planerna. Och Battlefield V utgör en helomvänding: allt extra material och innehåll som kommer att följa efter lanseringsdagen kommer att vara gratis.

Det kan innebära lite välbehövlig goodwill för Electronic Arts. Men om du är på jakt efter nya stora spännande idéer så är Battlefield V fel destination.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt