Åtta spännande elsuvar som kommer 2021

2021-04-14 06:00  

Elektrifiering är framtiden – och suvar är den rådande modelltrenden. Så vad är då inte hetare än eldrivna crossover? Här har Ny Tekniks Felix Björklund samlat åtta spännande nyheter som inom kort rullar på gatorna.

När ingenjören Charles Spencer ”Spen” King ritade den första Range Rovern på 60-talet var det ett hastverk. Mer handlade det om några linjer för att han skulle få plats med en V8 och den hjulupphängning han ville få in – inte någon genomtänkt design.

Bilen, eller suven, var avsedd för bönder som behövde framkomlighet, och i en intervju med Scottish Daily Record strax innan sin död sa den brittiske ingenjören:

”Att använda en suv för att köra till skolan, eller ens i en stad, är helt igenom korkat. Suven var aldrig menad som statussymbol, men senare inkarnationer av min design verkar vara tänkta som sådan”.

Men i dag är det just suvar och crossovers ”alla” vill ha. Designen är vinnare i samtliga storleksklasser och det är inget som har förändrats när vi nu går över till att ersätta bensin- och dieselbilar med eldrivna.

Så vilka alternativ är på ingång för den som vill ha en högbyggd modell med nollutsläpp? Kolla in vår lista nedan.

Kia EV6. Foto: Kia

Kia EV6

Sverige är lite annorlunda mot andra marknader i form av att det är Kia som är störst av Hyundaigruppens märken. I försäljningsstatistiken är det Kia som är storebror och när EV6 nyligen presenterades var intresset stort.

Modellen bygger på koncernens nya plattform och i EV6 kan man få en bil med antingen bak- eller fyrhjulsdrift och upp till 510 km räckvidd.

De som i stället är mer intresserad av hastiga avfärder bör titta på GT-versionen som utlovar accelerationsprestanda med kapacitet att generera de flesta sportbilar.

Fakta: Kia EV6

Pris: från 569 900 kr

Effekt: 168 kW/229 hk upp till 430 kW/584 hk

Acceleration 0-100 km/h: 3,5 sekunder som snabbast

Batterikapacitet: 77,4 kWh

Räckvidd: 400–510 km

Snabbladdningskapacitet: 239 kW

Bagageutrymme: 520 liter

Frunk: 52/20 liter

Max dragvikt: 1 600 kg (fyrhjulsdrivna bilar)

 

BMW iX. Foto: BMW

BMW IX

Det tog ett bra tag för i3:an att få en uppföljare – men snart är IX här, den nya generationen elbil från BMW. Redan nu har IX3 börjat rulla ut, men den är mer en elektrifiering av en befintlig fossilbil än som en ordentlig arvtagare till den elektrifiering man påbörjade redan 2012.

Precis som I3 utmanar IX med en design som inte faller alla på läppen. Faktum var att den tyska tillverkaren blev så kritiserad att de kände sig tvungna att skicka ut en reklamkampanj för att adressera just detta.

Men om man tittar bortom det yttre – under skalet sitter vad tillverkaren kallar för sin femte generations eldrivna. Denna består av en elmotor av så kallad ESM-typ. ESM står för Electrically Excited Synchronous Machine och jämfört med en mer traditionell synkronmotor så har den ingen permanentmagnet. Det gör att den ska vara mer energieffektiv, samt att det inte krävs sällsynta jordartsmetaller.

För de som är mer intresserade av prestanda så ska kommer IX med två av dessa motorer, rejält med ”power” samt batteri som ska räcka till 60 mil.

Fakta: BMW IX

Pris: från 865 000 kr

Effekt: Över 220 kW/300 resp. 370 kW/500 hk

Acceleration 0–100 km/h: ”Under 5 sekunder” i toppmodellen

Batterikapacitet: 70- resp. 100 kWh

Räckvidd: 400–600 km

Snabbladdningskapacitet: 150–200 kW

Bagageutrymme: Inte officiellt

Frunk: Inte officiellt

Max dragvikt: 2 500 kg

 

Hyundai Ioniq 5. Foto: Hyundai

Hyundai Ioniq 5

Strax innan jul presenterade Hyundai-gruppen sin nya elbilsplattform E-GMP och man var inte blyg med skrytet.

– På massmarknaden finns det inget som slår E-GMP,  sade utvecklingschefen Albert Biermann.

I februari fick vi se Ioniq 5, som är den första bilen som bygger på plattformen – och det var ett enormt steg framåt jämfört med den modell som kallas Ioniq som säljs nu. Modellen är stor och rymlig med en interiör som beskrivs som digital och modulär.

Trots att Hyundai får beskrivas som ”storebror” i rangordning med Kia är prestandan (i varje fall initialt) faktiskt mer nedtonad i Ioniq 5 jämfört med Kias EV6. Batteriet är mindre, motoreffekten lägre och räckvidden kortare. Detta ska man ersätta med lyxigare material och mer sober framtoning.   

Fakta: Hyundai Ioniq 5

Pris: från 42 000 euro i Tyskland – inget svenskt pris ännu

Effekt: 125 kW/170 hk–225 kW/306 hästkrafter

Acceleration 0–100 km/h: 5,2 sekunder som snabbast

Batterikapacitet: 58–72,6 kWh

Räckvidd: upp till 480 km

Snabbladdningskapacitet:

Bagageutrymme: 531 liter/1 591 liter med fällda säten

Frunk: 24/57 liter

Max dragvikt: 1 600 kg (fyrhjulsdrivna versioner)

 

Volvo C40 Recharge. Foto: Volvo Cars

Volvo C40

Va? Kallar du C40 för en elsuv! Jag vet att det kanske är att ta steget lite väl långt från vad begreppet väl stod för när det myntades. Men oavsett om du vill se den som en suv, crossover eller någon annan beteckning så kommer modellen att vara ett intressant alternativ som konkurrerar i klassen.

Designen är faktiskt den första från Volvo där man nu har gått in på Audis, BMW:s och Mercedes tassemarker med så kallad coupé-taklinje på sina högbyggda bilar.

Grunden är XC40 P8 Recharge och initialt kommer det att handla om en bil med fyrhjulsdrift. 408 hästkrafter samt en räckvidd på lite över 400 km. Batteriet om 78 kWh ska kunna gå att snabbladdaren i upp till 150 kW.

Precis som Polestar 2 och XC40 kommer det att vara Google-system för infotainmenten. Återstår att se hur väl ”svensken” står sig, Audi är den enda som inom kort har en direktkonkurrent (Q4 E-tron Sportback) i segmentet.

Fakta: Volvo C4

Pris: inte officiellt – vanliga XC40 P8 Recharge kostar dock från 699 000 kr

Effekt: 300 kW/408 hk

Acceleration 0–100 km/h: 4,9 sekunder

Batterikapacitet: 78 kWh

Räckvidd: 420 km

Snabbladdningskapacitet:  150 kW

Bagageutrymme: 413 liter

Frunk: 31 liter

Max dragvikt: 1 500 kg

 

Skoda Enyaq iV. Foto: Skoda

Audi Q4 E-tron, Skoda Enyaq och Cupra Elborn

Volkswagen ID.4 var först suven ut på den tyska koncernens nya MEB-plattform. Men i år fylls segmentet på med en trio från övriga märken. Förnuftiga Skoda Enyaq, passionerade Cupra Elborn och premiumkantade Audi Q4 E-tron. Så helt plötsligt finns det alternativ i klassen.

I samtliga fall handlar det initialt om bakhjulsdrift med fyrhjulsdrift på gång. Batterier på 52 respektive 77 kWh ger räckvidder från runt 340 upp till 520 km.

Eftersom tekniken är plattformsdelad så handlar det mest om design, materialval och infotainment som skiljer dem åt – samt priset. Räkna med att Audin blir det dyraste alternativet, och beroende på bestyckning så lär Skodan hamna i andra änden av prisskalan.

Fakta

Pris: Skoda Enyaq från 452 500 kr, Audi och Cupra har inte meddelat pris än

Effekt: från 132 kW/180 hk – 150 kW 204 hk (upp till 225 kW / 306 hk när fyrhjulsdrivna alternativ kommer)

Acceleration 0–100 km/h: 6,2 sekunder som bäst

Batterikapacitet: 52–77 kWh (netto)

Räckvidd: 340–520 km

Snabbladdningskapacitet: 100–125 kW

Bagageutrymme: runt 580 (Skoda Enyaq : 585 liter)

Frunk: Nej

Max dragvikt: 1 000 kg

 

Nissan Ariya. Foto: Nissan

Nissan Ariya

Den japanska tillverkaren vill gärna kalla sig för en pionjär när det kommer till elbilar. Och visst, det kan man inte säga emot – däremot har uppföljningen till Leaf dröjt enormt. Men under Tokyosalongen 2019 visade tillverkaren upp kapitel två på elektrifierinsresan, Ariya.

Och snart ska vi alltså få bekanta oss med serieproduktionsmodellen som ska ta över efter Leaf. Men till skillnad från sin föregångare, som var ensam i sin klass, lanseras Ariya i det mest konkurrensutsatta segmentet där utöver VW-koncerens fyrklöver även finns Ford Mustang Mach-E, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 samt även tangerande modeller som Tesla Model Y, Polestar 2 och Volvo C/XC40.

Fakta: Nissan Ariya

Pris: från inget officiellt

Effekt: 160 kW/218 hl–290 kW/394 hk

Acceleration 0–100 km/h: 5,1 sekunder som snabbast

Batterikapacitet: 63 resp 87 kWh

Räckvidd: upp till 360–500 km

Snabbladdningskapacitet: 130 kW

Bagageutrymme: 415–468 liter

Frunk: Nej

Max dragvikt: inte officiellt

Felix Björklund

Mer om: Elbilar Kia

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt