Analys: ”Trista gamla Microsoft har snott Apples wow-faktor”

2019-10-03 14:58  

Surface-serien har gått från klarhet till klarhet och onsdagens lansering av både en vikbar mobil och en dator med dubbla skärmar visar att Microsoft kan när de vill. Samtidigt som ärkerivalen Apple har allt svårare att imponera, skriver Ny Tekniks reporter Simon Campanello

På ytan såg Microsofts lanseringsevent under onsdagen kanske inte så mycket ut för världen. Jämfört med de nästan religiöst bombastiska Apple-mässorna i Cupertino såg tillställningen mer ut som ett lätt nedtonad endagsevent för mellanchefer inom offentlig sektor.

Fast låt oss inte luras av produktionsvärdet. Microsoft bjöd på en av årets mest spektakulära lanseringar av konsumentelektronik – och trots vissa läckor bjöds det på en ordentlig överraskning.

Men låt oss backa bandet lite. Microsoft har under Satya Nadellas ledning genomgått en förändringsresa, som bolagets representanter själva uttrycker det. Det handlar inte bara om att byta en licensaffär mot molntjänster, utan en rent uttrycksmässig resa från att signalera trött it-gubbe till crossfit-fräsch startupentreprenör. Ja, du kan väl bara ställa Steve Ballmer och Satya Nadella bredvid varandra så förstår du.

Läs mer: Här är Microsofts vikbara Android-telefon

Trots det har det funnits ett mått av ”how do you do, fellow kids” över hela satsningen. För dig som inte känner till memet är det hämtat från en kort sekvens i komedieserien 30 Rock där Steve Buscemi spelar en undercover-agent på en gymnasieskola. Han smälter in precis lika bra som du kan gissa. Precis som Microsoft, alldeles oavsett om bolaget har lämnat Dressman-kostymen hemma, aldrig känts nere med Silicon Valley-startups klädda i lagom slappa Patagonia-skjortor.

Men på hårdvarufronten börjar något hända som faktiskt på allvar kan få Microsoft att även utåt sett spela med en yngre, coolare generation. Kanske genom att armbåga ut den där jämnåriga stöten från Cupertino.

”Som en självklar Ipad Pro-dödare”

Surface-serien har sedan lanseringen i årtiondets början växt sig både större och mer inflytelserik. Den har dels hjälpt till att popularisera 2-i-1 eller hybridformatet – bärbara datorer med en pekskärm som kan kopplas loss eller vikas 360 grader och agera surfplatta. En lösning som Apples vd Tim Cook för övrigt lite syrligt jämfört med att kombinera ett kylskåp och en brödrost. Dels har den börjat bli riktigt avundsvärd.

Läs mer: ”Inga planer på att släppa Bank ID till Huawei Mate 30 Pro”

Där Apples mobiler, datorer och surfplattors slutat överraska har Microsoft imponerat med både design och funktion. För visst kittlar Surface Studio lite mer än Imac Pro? Och om Surface Book bara hade kört OS X istället för Windows 10 hade nog även inbitna Macbook Pro-fantaster känt efter i plånboken. På samma sätt känns det allt mer som att Surface Laptop klår Macbook Air på alla punkter – Microsoft påpekade upprepade gånger under onsdagen att den tredje generationen av datorn levererar tre gånger Macbook Airs prestanda till ungefär samma pris.

Lägg till en trio helt nya kylskåps-brödrostar. Först ut Surface Pro X med sin Arm-processor, mobiluppkoppling och på pappret imponerande batteritid känns som en självklar Ipad Pro-dödare. Sedan Surface Neo, den beryktade surfplattedatorn med dubbla skärmar, som känns helt rätt i en tid av vikbara mobiler med tveksam hållfasthet.

”Väcker ett begär som Apple inte lyckats frammana på många år”

Och inte blev det sämre av att Surface-seriens chef Panos Panay i ett Steve Jobskt ”one more thing”-ögonblick visade upp den vikbara mobilen Surface Duo. Inte nog med att det för en gångs skull lanserades en techpryl vars existens inte läckt ut i förväg – här ser vi Microsoft återvända till en marknad där de lidit enorma och kostsamma nederlag. Och de gör det med bravur (även om min Nintendo-frälsta kollega Peter Ottsjö hävdar att Microsoft bara stulit designen från spelkonsolen Nintendo DS Lite).

Läs mer: ”Kinas Apple” är redo att ta över Sverige

Jämfört med Samsung Galaxy Fold och Huawei Mate X lyckas Duo ge intrycket av en slimmad och futuristisk produkt, samtidigt som Microsoft slipper de hållbarhetsbekymmer som kommer av att använda böjbara skärmar.

Mer än något annat känns Surface Duo nytt och spännande om man ställer den bredvid den ganska gäspiga Iphone 11 som Apple lanserade för ett par veckor sedan. Det kanske är orättvist att jämföra de två produkterna direkt – Duo är både ett drygt år bort från butikshyllorna och mer av en nischprodukt – men ha-begäret väcks på ett sätt som Apple inte lyckats frammana på många år.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt