Tio meter startbana <br/>är tillräckligt långt

2011-05-10 11:21  

En 17 år ung pilot behövde bara köra tio meter för att få upp sitt plan i luften. Det räckte för att vinna tävlingen om kortast startsträcka.

Ett litet enmotorigt sportplan behöver oftast en bana på flera hundra meter för att starta eller landa.

Med ”lite” modifieringar av planet kan den sträckan minskas dramatiskt.

Den amerikanska blott 17-åriga privatpiloten Bobby Breeden och hans pappa byggde om en Piper PA-18 Super Cub just för detta.

För att mäta sin konkurrenskraft ställde Bobby Breeden upp i STOL Competetion vid 2011 Valdez Fly In & Air Show i Alaska 7 maj.

Alltså en tävling om kortast start- respektive landningssträcka där STOL betyder just Short takeoff and landing.

Trots att Bobby Breeden är nybörjare och tävlade mot ärrade proffsflygare vann han sin tävlingsklass. Drygt tio meter efter han släppte på bromsarna var planet i luften, skriver sajten The Daily What.

De officiella resultaten från flygtävlingen fanns inte publicerade när detta skrivs.

Planet som Bobby Breeden flög är byggt för korta flygfält. Men i originalutförande behövs ändå banlängder på omkring 125 meter för att en Super Cub ska kunna starta eller landa.

Den stora synliga modifieringen som Bobby Breeden och hans pappa gjort är att montera stora bamsehjul. De är 90 cm i diameter med ett däckstryck på endast 0,2 bar. Dessutom ökade de motorns slagvolym och pressade upp effekten till 210 hp, enligt Wired. För att balansera den tyngre motorn fick planet en ny propeller av komposit som bara väger sex kg.

Modifieringarna gav en helikopterliknande prestanda.

– Det är bara att gasa för fullt med låsta bromsar. När man släpper dem lyfter planet direkt, säger Bobby Breeden till Wired.

Vid landning är proceduren den motsatta. Noll gas och bromspedalen i botten så står planet stilla bara några meter efter hjulen satts i marken.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer