Så bromsar du i branta backen

2015-01-20 09:26  
Hur bromsar man bäst i backe? Foto: Colourbox

TEKNIKFRÅGAN. Kort och kraftigt eller länge och svagt? Bromssystemets fördelning av krafterna avgör hur du ska bromsa i branta backen.

Läsarfråga:

Om man kör bil i en lång brant backe och motorbromsen inte räcker: Hur ska man då bromsa för att få minimalt slitage och värmeutveckling (förutsatt att man kommer nerför backen på samma tid)?

  1. Korta men kraftiga utslag.
  2. Svaga och långa utslag.
  3. Kontinuerlig bromskraft.

/David Johansson

 

Läsarsvar:

Det finns en mängd variabler. Om fordonets bromssystem fördelar bromskrafterna jämt mellan hjulen borde en kontinuerlig bromskraft vara bäst. Det ger lägst effekt (i W) och temperaturspänning i utrustningen. Temperaturspänningar förkortar livslängden i metalliska material. Vissa friktionsmaterial har också ett slitage som ökar med temperaturen, och slitaget blir lägst i ytskiktet med ett jämnt bromsingrepp.

För fordon med ojämnt fördelade bromskrafter mellan axlarna bör korta och kraftiga bromsingrepp vara bäst. Bromsenergin kan annars koncentreras på de axlar som träder in först vid svagare bromsinsatser, vilket kan resultera i mycket höga temperaturer. De axlar som inte tar sitt bromsarbete vid svagare bromsinsats, kan ändå ta en del vid kraftigare insats. Bromstekniken tillämpas inom järnvägstrafik där det förekommer långa lutningar och många fordon med varierande axellaster och bromsutrustningar.

Om man blandar in längden på lutningen och väderleksförhållanden så blir det andra faktorer som påverkar lämpligheten med de olika bromsteknikerna. Men det är en annan fråga.

/Lars

 

Fler svar hittar du bland läsarkommentarerna.

 

 

Har du nya intrikata frågor? Maila till teknikfragan@nyteknik.se.

Det är ni läsare som både frågar och svarar i Ny Tekniks Teknikfrågan.



Följ Ny Teknik på Facebook!

Charlotta von Schultz

Mer om: Bromsa

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer