Nasa: Vi kommer att hitta utomjordisk liv på Mars

2019-02-27 09:12
Foto: Nasa

Opportunity rover avslöjade att Mars har långt bättre förutsättningar än vad forskarna tidigare trott. Nu hävdar Nasa att de är på god väg att hitta utomjordiskt liv på planeten.

Forskarvärlden skannar rymdens för att hitta platser med förhållanden där organismer skulle kunna existera – och en rad spännande upptäckter har gjorts. Nasa har en rad pågående projekt, men konstaterar nu att vårt eget solsystem med all sannolikhet kommer leverera utomjordiskt liv.

Opportunity rover dödförklarades nyligen, men under sin livstid har roboten avslöjat att Mars är en betydligt mer aktiv och intressant plats än vad forskarna tidigare hade trott. Nu säger Nasa att de är på god väg att hitta utomjordiskt liv på Mars. Det hävdar Jim Bridenstine, som utsetts till Nasa Administrator av president Trump.

Vill undersöka delar av mars

Jim Bridenstines målsättning är att framtida expeditioner till Mars ska ta med sig prover från planetens yta hem till jorden.

– Vi kommer kunna titta på proverna och avgöra om de innehåller en biosignatur. Målet är att upptäcka liv i en annan värld – det är vad vi försöker åstadkomma, säger Jim Bridenstine till the Independent.

Läs mer: ESA:s mäktiga bilder visar tecken på att det en gång runnit vatten på Mars

Han konstaterar att en hel rad observationer från Mars har påvisat en stor sannolikhet för att liv en gång har funnits på planeten – eller rent av fortfarande finns där. Men har exempelvis redan sett att de byggstenar som behövs för att skapa komplexa organiska molekyler är på plats, och under ytan finns det livsviktiga vattnet.

– Sammantaget pekar alla de här sakerna mot att vi har mycket som vi behöver lära oss, och mina vänner – vi kommer att göra det snabbt, säger Jim Bridenstine.