Mystisk jätteskrapa dök upp i flygsimulator

2020-08-21 07:57  
Twitteranvändaren Alexander Muscat tog den här skärmbilden på skyskrapan under en flygtur i "Microsoft flight simulator". Foto: Alexander Muscat/TT

Den är 212 våningar hög, orimligt smal och glänser vackert i solnedgången. Men varför har den mystiska skyskrapan – som inte finns – dykt upp i Microsofts hyperrealistiska flygsimulator?

Den mystiska jätteskyskrapan som har dykt upp i en förort till australiska Melbourne i nya "Microsoft flight simulator" har fått en och annan hobbypilot att höja på ögonbrynen, och byggnaden diskuteras friskt på sociala medier.

En liknande skyskrapa finns nämligen inte i förorten i verkligheten, och frågan är varför den finns i simulatorn, som använder avancerad maskininlärning, satellitbilder och kartdata för att återskapa hela jordklotet.

Läs mer: Ai-teknik bakom Microsofts nya 4k-flygsimulator

Felaktig tangentbordstryckning

Det verkar som att svaret finns i en felaktig tangentbordstryckning, enligt Twitteranvändaren Liam. Flygsimulatorn har bland annat använt information från kartprojektet Open Street Map, där användare själv kan lägga in kartinformation. En användare verkar ha skrivit in "212" våningar på byggnaden i fråga, som egentligen är måttliga två våningar hög.

Felet rättades en tid därefter, men då hade flygsimulatorn redan hunnit läsa in siffrorna, och det ordinära bostadsområdet fick därmed en imponerande skyskrapa i simulatorn.

Buckingham Palace också drabbat

En del andra buggar har uppmärksammats i flygsimulatorn. Bland annat har den artificiella intelligensen gjort om Buckingham Palace i London till ett grått bostadskomplex, rapporterar BBC.

Gustav Sjöholm/TT

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer