Kapplöpningen i full gång – då kan människan nå Mars

2021-02-03 09:31  

Spacex och Nasa är några av spelarna som snart hoppas att kunna sätta den första människan på Mars. Men när kan de första stegen på den röda planeten tas, vilken teknik krävs för att göra det möjligt och varför är isen på Mars så viktig?

Det är fortfarande många steg kvar innan det kan bli tal om bemannade rymdfärder så långt som till Mars, åtminstone 55 miljoner kilometer bort. Men det stoppar inte kändisentreprenörer och rymdentusiaster från att drömma om stora städer på mars. Det amerikanska företaget Spacex är de som kommit längst i sina planer.

Sent på tisdagskvällen den 2 februari svensk tid var det dags att skjuta upp rymdskeppsprototypen SN9. Uppskjutningen gick till en början enligt plan, men när SN9 skulle tillbaka till jorden gick något galet och raketen hamnade i fel vinkel. Det hela slutade med en explosion när SN9 till sist landade. Men företagets representanter var inte helt nedslagna efter testet.

– Vi hade ännu en mycket bra flygning. Vi måste bara jobba lite på landningen, sade John Insprucker från Spacex i företagets webbsändning.

Samma sak hände när Spacex i december testade SN8. Då bröt bolaget mot den testlicens man har från det amerikanska luftfartsverket FAA, enligt The Verge. Kontroversen gjorde att uppskjutningen av SN9 senarelades flera gånger, då myndigheten hade tvivel kring om Spacex uppfyller alla legala krav. En frustrerad Elon Musk tog till Twitter för att visa sitt missnöje med myndigheten. "Med de här reglerna kommer mänskligheten aldrig till Mars", skrev Spacex-vd:n.

Nästa prototyp efter SN9, SN10, har redan visats upp tillsammans med sin föregångare. Men när det är dags för den versionen att skjutas upp i rymden återstår att se.

Rymdskeppsprototyperna SN9 och SN10 tillsammans vid Spacex uppskjutningsplats i Boca Chica i Texas. Foto: Gene Blevins/ZUMAPRESS/TT

Hur fungerar Spacex teknik?

Det är ett rymdskepp vid namn Starship som ska göra resan möjlig. Hela rymdskeppet är 120 meter högt och mäter nio meter i diameter och ska enligt Spacex ha plats för 100 passagerare och en stor last. De varianter som redan har skjutits upp, nu senaste SN8 och snart alltså SN9, är enklare och mindre prototyper av Starship, med färre motorer.

Egentligen består Starship av två delar, en nedre del vid namn ”super heavy” där de flesta motorerna kommer att sitta, och den övre delen för passagerarna och lasten. Lyftkraften kommer framför allt från de egenutvecklade motorerna vid namn ”Raptor” i den nedre delen. Raptor-motorerna drivs av ett bränsle som består av flytande metan och flytande syre. Exakt hur många motorer som ska användas är inte klart, men varje motor har en dragkraft på två Meganewton. 

En annan viktig del är värmeskyddet utanpå rymdskeppet. Eftersom Starship kommer att ta sig in i mars atmosfär med en hastighet av 7,5 kilometer i sekunden räknar Spacex med att det behövs ett extremt starkt skydd mot den värme som kommer att uppstå. 

Läs mer: Nokia ska bygga 4g-nät på månen

Hur tänker Spacex ta sig till Mars? 

Innan Starship kan ge sig iväg mot Mars planerar Spacex att bygga infrastruktur på vägen, exempelvis i form av rymdstationer där skeppet kan tanka. När allt finns på plats ska minst två obemannade färder genomföras, för att frakta förnödenheter och någon form av kraftgenerator till Mars. Det har till och med spekulerats i om ett litet kärnkraftverk kan vara den bästa lösningen. 

Väl på Mars ska de obemannade rymdfarkosterna också börja bygga en anläggning för tillverkning av raketbränsle. Spacex räknar med att isen på Mars yta tillsammans med koldioxid från atmosfären ska kunna omvandlas till flytande metan och flytande syre, som sedan kan användas för att tillverka raketbränsle.

De första bemannade resorna ska kunna göras att en sådan anläggning finns på plats, och till en början med några få personer. Även om farkosterna är designade för att kunna ta med 100 passagerare kommer platsen i början behöva användas för olika förnödenheter för att kunna påbörja livet på Mars.

Vilka andra är på väg?

Förutom Spacex har även Nasa högtflygande planer på att ta sig till Mars. Ett alternativ är att hyra in sig hos Spacex och använda deras teknik, men den amerikanska myndigheten överväger också att använda sin egen teknik ”Space Launch System”. Utvecklingen av den tekniken har dock försenats med många år. 

Nasas motsvarighet i EU, ESA, har gått ut med målet att ”återta Europas roll i upptäckten av Mars”. Men någon europeisk bemannad färd till planeten verkar långt borta – enligt ESA krävs ny teknik både i form av landningsmetoder, bränslehantering och raketsystem. 

Både Kina och Förenade Arabemiraten har skickat obemannade farkoster till Mars, men planerna på att skicka människor dit är antingen okända eller ligger väldigt långt fram i tiden. 2017 berättade Förenade Arabemiraten om projektet ”Mars 2117”, med målet att ha en stad med 600 000 invånare på mars just det året. Staden, inklusive infrastruktur samt mat- och syreförsörjning, skulle då byggas av robotar innan någon människa kom dit.

Läs mer: Spacex lyckades fånga sina raketdelar i luften

När kan människor nå Mars?

Spacex är, återigen, företaget med de mest offensiva planerna. Efter att ha satt människor på månen 2023 är planen att anordna en bemannad Marsresa 2028, enligt vd Elon Musk. Nasa talar å sin sida om att skicka astronauter till den röda planeten någon gång under 2030-talet.

Tidsplanerna kompliceras av hur planeterna rör sig. Var 26:e månad befinner sig nämligen Mars och jorden extra nära varandra – vilket gör resan betydligt kortare och lättare. Det är just i de här tidsfönstrena som Marsresorna kommer att göras. Nästa chans är 2022.

Vad ska de göra där?

Till skillnad från när Neil Armstrong satte sin fot på månen för 51 år sedan är ambitionen nu inte att åka dit och vända, utan att stanna. Nasas långsiktiga mål är en mänsklig bosättning på Mars som uppnår ”Earth indepedence”, alltså oberoende av planeten jorden. Men den amerikanska myndigheten räknar med att det kan ta ytterligare några årtionden från det att människan först landar på Mars. 

Elon Musk pratar å andra sidan om en koloni på Mars med miljoner invånare. För att nå dit har Spacex letat efter platser som fyller ett antal kriterier: det ska vara lätt att landa där, det ska vara på låg höjd så att ett rymdskepp som går in för landning saktas in av en tjockare atmosfär, och det ska finnas väldigt mycket is i närheten. Isen är, som tidigare nämnts, en viktig råvara för att tillverka raketbränsle. 

För att bygga en koloni där människor kan bo under längre tid krävs uppbyggnad av betydligt mer infrastruktur, men Spacex har sagt att man fokuserar på transporten och lämnar den typen av arbete till andra företag.

Henning Eklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer