Populärteknik

Kanalen som gjorde världen mindre

Den 17 november 1869 invigdes Suezkanalen med pompa och ståt av den franska kejsarinnan Eugénie. Efter att 100 000 tvångsrekryterade fellahs grävt i ökensanden i tio år såg Ferdinand de Lesepps äntligen sin dröm gå i uppfyllelse – en civil internationell sjöväg mellan Medelhavet och Indiska oceanen. Men kanalen skulle snart visa sig bli en bricka i det världspolitiska maktspelet, och Lesseps förlorade kontrollen över sitt verk.

Publicerad

När Napoleon år 1798 invaderade Egypten med sinArmée de l’orienthade han storslagna planer. Han skulle skapa en förbindelse mellan Medelhavet och Indiska oceanen, och komkurrera ut engelsmännen från handeln på Fjärran Östern.

En sådan förbindelse hade funnits i forntiden, det fanns det vittnesmål om. Inte minst hade den grekiske historikern Herodotos berättat att en kanal som förband Röda havet och Nilen grävts redan av farao Seti I och använts av drottning Hatshepsut för hennes expedition till det guldrika landet Punt.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här