Forskarna: En solstorm kan mörklägga jorden inom 100 år

2019-06-18 15:12
Bild från Nasa. Foto: Nasa

Kraftiga soleruptioner är ovanliga – men nu varnar the American Astronomical Society för att jorden kan drabbas under de närmaste hundra åren. I dag skulle ett utbrott kunna slå ut all teknik på planeten.

Tidigare i år rapporterade Lunds universitet att de hade upptäckt en tredje historisk solstorm – som om den inträffat i dag skulle ha lamslagit vårt moderna samhälle. De svenska forskarna varnade då för att vi måste ta problemet på allvar. Ett utbrott i dag skulle kunna mörklägga jorden och slå ut all kommunikation samt elsystemen i alla fordon.

Nu backas deras oro upp av the American Astronomical Society.

Deras studie har utgått från data inhämtad av European Space Agencys farkost Gaia, samt observationer från the Apache Point Observatory i New Mexico. Forskarna har tittat efter så kallade ”superflares”, kraftiga soleruptioner, hos 43 stjärnor som liknar vår egen sol, och mätt utbrotten i relation till stjärnans uppskattade ålder.

Vår sol har ”superflares” var tusende år

Frekvensen sjunker i takt med att stjärnorna mognar, och forskningen anser att vår sol är så gammal att de kraftfulla utbrotten är mycket ovanliga.

– Unga stjärnor har kraftiga soleruptioner ungefär varannan vecka. För vår sol sker det i snitt med några tusen års mellanrum, säger Yuta Notsu, som har lett studien, till the Independent.

Läs mer: Solexplosion hotar jorden

Samtidigt konstaterar han att ”superflares” kan drabba jorden inom de kommande hundra åren. Och vetenskapen måste börja arbetet med att skydda vår moderna teknik mot konsekvenserna.

– En superflare som inträffade för tusen år sedan utgjorde förmodligen inget större problem. Folk kan möjligtvis ha sett ett stort norrsken. Men nu skulle det innebära mycket större problem på grund av vår elektronik, säger Notsu.

Teamet har publicerat sin forskning i den vetenskapliga tidskriften the Astrophysical Journal. Den massiva solstorm som Lunds universitet upptäckte inträffade år 666 f.Kr. Tidigare har man känt till två händelser år 775 samt 994. Med andra ord är frekvensen på tusentals år långt ifrån konsekvent.