Ai-teknik bakom Microsofts nya 4k-flygsimulator

2019-06-10 10:39  
En ny, kommande version av spelklassikern Microsoft Flight Simulator visades upp på spelmässan E3 i juni 2019. Foto: Microsoft

Microsoft drar nytta av ai-teknik och beräkningskraft i molnet för att driva sin nya flygsimulator. Resultatet ser ut att bli en bländande åktur högt i det blå.

Microsoft Flight Simulator, eller MSFS, har funnits sedan tidigt 80-tal, och var en av de första produkterna i mjukvarujättens produktportfölj. Genom åren har en mängd olika inkarnationer av spelet släppts. Flight Simulator X, lanserat 2014, är den senaste versionen. Nu, fem år senare, är Microsoft redo att visa upp en försmak av nästa del i spelserien.

Läs mer: Därför får du inte se Playstation 5 på årets E3

Premiärvisningen av nya Flight Simulator skedde på årets upplaga av E3, den stora spelmässan som pågår just nu i Los Angeles. Den knappt två minuter långa demon visar en bländande, mycket realistisk åktur över berg, skyskrapor och oceaner i superdetaljerad 4k-upplösning.

För att driva det avancerade spelet används den ai-teknik som Microsoft har byggt in i sin molnlösning Azure.

Än så länge är det oklart när spelet släpps - och om det kommer att släppas till andra plattformar än PC.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt