Opinion

”Värna om telefonförsäljningen – fler regleringar hotar viktiga näringar”

Foto: Juice/REX
Tina Wahlroth, vd Kontakta. Foto: Kontakta
Jan Fager, tf vd TU, Tidningsutgivarna. Foto: TU
Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter. Foto: Gustav Kaiser

DEBATT. Telefonförsäljning och kundtjänst via telefon är en viktig bas i många verksamheter som bidrar till välfärd och jobb i Sverige. Men fler regleringar på området skulle hota verksamheterna, skriver företrädare Kontakta, Tidningsutgivarna och Sveriges tidskrifter.

Telefonen är i det närmaste en oersättlig kanal för kommunikation. Särskilt i de fall vi inte kan mötas fysiskt, utan måste kommunicera på distans. Telefonen är inte minst en mycket viktig kanal för försäljning och många branscher och företag är beroende av kanalen för sin överlevnad och tillväxt.

I rådande läge när de personliga mötena måste ersättas med samtal på distans ställer mängder av företag om till försäljning via telefon. Detta visar återigen på hur viktig telefonen är för att hålla Sveriges hjul snurrande. Därför måste svenska politiker och myndigheter värna om kanalen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här