Opinion

”Skolmatematiken är i kris – så behöver det faktiskt inte vara”

DEBATT. Den nya kursplanen för matematik och programmering stannade på pappret och allt förblev vid det gamla, skriver Claes Johnson, professor emeritus i matematik.

Skolmatematiken befinner sig i permanent kris sedan många år. Alla försök till räddning har misslyckats inklusive det senaste stora språnget i form av Mattelyftet. Ingen verkar tro att nya försök kommer att lyckas bättre.

Men varför är det på detta viset? Utan riktigt svar på denna fråga kan inte krisen lösas, och den bör och måste lösas eftersom med krisen följer så många negativa konsekvenser för elever, föräldrar, lärare och samhället i stort. Det finns ingen naturlag som säger att Sverige som modernt industri-it-land måste ha en skolmatematik i kris.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här