Opinion

Matteprofessorn: IT-matematik lösning på mattekrisen

Claes Johnson

Varför sjunker resultaten i matematik för varje mätning i svensk skola? Om Sverige skall kunna hänga med i den internationella konkurrensen som kunskapsnation, måste vi först förstå varför matematikämnet befinner sig i kris och sedan ange hur utvecklingen kan vändas, skriver Claes Johnson, professor i tillämpad matematik KTH på Ny Teknik Debatt.

Nu saknas förståelsen och även mycket kostsamma åtgärder ger ringa utdelning. Denna meningslösa resursförstöring har nu nått sin höjdpunkt i BjörklundsMatematiksatsning om 525 miljoner att spridas jämnt över landet med förhoppning att hitta något uppslag till förbättrad matematikpedagogik bland gräsrötter.

Låt oss så söka förstå den verkliga orsaken till krisen och låt oss då först lyssna på hur våra största tänkare formulerar huvudproblemet: Carl-Michael Bellman: Hjernan ännu i mig vrides. När jag tänker på Euklides ock på de Trianglarna ABC och CDA. Swetten ur min Panna gnides, wärre än på Golgata.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här