Opinion

”Självkörande fordon – ryggraden i ny kollektivtrafik”

DEBATT. Autonoma fordon kan ge en supereffektiv transportsektor med ökad service och dramatiskt minskade koldioxidutsläpp. Men utan aktiv styrning riskerar det dock bli tvärt om, skriver Anders Gullberg, Urbancity och Christian Landgren, Iteam.

D​et är hög tid att börja förbereda för omställningen till självkörande fordon. Rätt utförd kan självkörande fordon bli ryggraden i vår nya kollektivtrafik vilket medger en supereffektiv transportsektor som både dramatiskt minskar koldioxidutsläpp och samtidigt ökar servicen både i storstad och i glesbygd.

Utan aktiv styrning riskerar det dock bli tvärt om, en transportsektor som blir mer och mer privatiserad, som urholkar kollektivtrafik och ökar antalet bilar på vägarna och minskar framkomligheten. En privatägd självkörande bil kan till exempel vara billigare i rörelse än parkerad.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här