Opinion

”Fel vägval kan göra självkörande fordon till förbannelse för miljön”

Robert Falk är vd på Einride som utvecklar självkörande, hyttlösa lastbilar. Foto: Bo Håkansson

DEBATT. Självkörande fordon kan bli så effektiva att trafiken på vägarna ökar kraftigt. Därför ska endast fossilfria alternativ få tillstånd att testas och utvecklas, skriver Robert Falck, Einride.

I slutet av förra året godkände FN:s permanenta organ för trafiksäkerhet, UNECE WP.1, en resolution med riktlinjer för introduktion av självkörande fordon. Bara veckor senare varnade FN:s klimatpanel IPCC för att jordens medeltemperatur kan komma att stiga med 1,5 grad över för-industriella nivåer så tidigt som 2030, och efterfrågade drastiska åtgärder för att fasa ut fossila bränslen.

Den globala uppvärmningen och de utmaningar som aI-teknikens snabba utveckling ger upphov till är två av de mest angelägna frågor som dagens lagstiftare står inför. Det är därför olyckligt att debatten huvudsakligen förblivit tyst om hur dessa två utvecklingslinjer kan förväntas påverka varandra.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här