Opinion

Replik: Därför kan höghastighetsbanor ge negativ klimateffekt

Foto: HENRIK ISAKSSON/TT

REPLIK. Trafikverket är ansvariga för infrastrukturplaneringen i Sverige och deras alternativ för höghastighetsbanor utgör dde enda existerande officiella förslagen. Därför är det rimligt att relatera till dem, svarar KTH-forskarna Jonas Åkerman och Mattias Höjer.

I en debattartikel den 25 maj i Ny Teknik kommenterar Ulf Flodin en rapport vi skrivit. Det är bra att han på detta sätt hjälper till att lyfta frågan om höghastighetsbanornas klimateffekter.

Flodin kallar de alternativ Trafikverket analyserat för överspelade, men vi menar att eftersom det är Trafikverket som är ansvariga för infrastrukturplaneringen i Sverige utgör dessa de enda existerande officiella förslagen. Därför är det rimligt att relatera till dem, oavsett om man ser dem som bra eller dåliga. Trafikverkets förslag är också de enda som är grundligt genomarbetade i svensk planeringskontext och geografi.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här