Projektledning bör ingå i it-utbildning

Med hjälp av nanoteknik försöker Linköpingsforskare skapa en ny typ av ytor som ska hålla havstulpaner, alger och musslor borta från båtskroven. Ytor som är strukturerade så att organismerna inte kan fastna.

Jag gick en it-utbildning på 160 poäng där enbart 3 poäng tillägnades projektledningen. Efter några år ute i arbetslivet inser jag att just de kunskaperna är avgörande för att lyckas med it-projekt.  Många glömmer att it-projektet främst handlar om människor och inte teknik. Oavsett projektets karaktär leder det ofta till en förändring som behöver accepteras av alla berörda - medarbetare, ledning, kunder och partner.  Det är ett stort ansvar att se till att it-projektet behåller sin röda tråd ända fram till att lösningen imple-menteras. Den kopplingen saknar jag från utbildningen, som fokuserade för mycket på tekniken. Sterias paneuropeiska undersök-ning visade att svenska företag är dåliga på att följa upp sina outsourcing-projekt. Jag ser det som ett bevis att målbild och uppföljning är någonting som behandlas styvmoderligt.  Om svenska it-utbildningar tar ett större ansvar för att utbilda morgondagens studenter i projektledning tror jag att klyftan mellan universitet och arbetsliv minskas. Konkret handlar det om att bättre lära sig hur ett projekt kan delas upp i delmål, rollfördelning och uppföljning.  Jag vill uppmana våra lärosäten att se över utbildningarna och våga plocka in mer projektledning på schemat. Det kan rädda många framtida it-projekt och gagna dagens unga studenter.   Gabriella Kinge, konsult