Opinion

”Det är utsläppen vid tillverkning av batterierna vi vill åt”

SLUTREPLIK. Javisst, utsläppen från fordon går att minska och elbilsbatterierna kan återanvändas. Men det är åtgärder för att få ner utsläppen vid tillverkningen vi efterlyser, skriver debattörerna från IVL Svenska Miljöinstitutet.

Vår debattartikel om utsläpp från elbilsbatterier bemöttes av Mats Williander och Stefan Pettersson på RISE Viktoria i Ny Teknik den 15 juni. De betonar möjligheten att minska utsläppen och konstaterar att vår studie beskriver dagens förutsättningar. Vi instämmer. De kritiserar också studien för att inte beskriva möjligheter att minska utsläppen och nämner som exempel att en batterifabrik kan använda svensk el eller solcellsel i USA.

I studien finns dock en sådan analys. Vi visar i ett räkneexempel att utsläppen skulle varit 60 procent lägre med svensk elmix. Det illustrerar vikten av att batteritillverkarna går över till fossilfri el, något vi betonar i rapporten som en av flera viktiga åtgärder. Vårt exempel visar också att en hel del av utsläppen kommer från gruvbrytning och tillverkning av halvfabrikat. Även där behövs förbättringar.

Företrädare för Fores, NEVS, Power Circle och Fortum Charge and Drive bemötte vår artikel den 16 juni. De tar fasta på samma sak som vi, nämligen att utsläppen går att åtgärda. De tar även upp några exempel på hur man kan minska utsläppen från fordon i drift. Men när det gäller utsläpp från tillverkningen – den fråga vi studerat – kom inte mycket nytt.

De fokuserar istället på möjligheten att återanvända batterier, exempelvis som energilager i byggnader. Sådana lösningar är bra men genererar ett antal följdfrågor. Vad krävs då för att detta ska bli verklighet? Vilka regler ska batteritillverkare följa för att göra återbruk möjligt? Vem tar ansvar för säkerhet och garantier när batterier säljs begagnade? Kort sagt, hur uppstår marknaden? Här behövs nya aktörer, regler och styrmedel, precis som för återvinning.

Vår studie har startat en viktig diskussion. Det viktiga är dock inte exakt hur stora utsläppen är från en viss fabrik eller bilmodell. Istället behöver vi fokusera mer på hur olika aktörer kan medverka till att minska utsläppen i tillverkningsledet. Lika viktigt är att bygga upp styrmedel för att återanvända och återvinna batterier i stor skala.

IVL ser fram emot att fortsätta det arbetet tillsammans med fordonsindustri, elbransch, politiker och forskarkollegor.

Mats-Ola Larsson, hållbar mobilitet, IVL Svenska Miljöinstitutet

Mia Romare, hållbar produktion, IVL Svenska Miljöinstitutet

Lisbeth Dahllöf, hållbar produktion, IVL Svenska Miljöinstitutet