Opinion

”Det är utsläppen vid tillverkning av batterierna vi vill åt”

SLUTREPLIK. Javisst, utsläppen från fordon går att minska och elbilsbatterierna kan återanvändas. Men det är åtgärder för att få ner utsläppen vid tillverkningen vi efterlyser, skriver debattörerna från IVL Svenska Miljöinstitutet.

Vår debattartikel om utsläpp från elbilsbatterier bemöttes av Mats Williander och Stefan Pettersson på RISE Viktoria i Ny Teknik den 15 juni. De betonar möjligheten att minska utsläppen och konstaterar att vår studie beskriver dagens förutsättningar. Vi instämmer. De kritiserar också studien för att inte beskriva möjligheter att minska utsläppen och nämner som exempel att en batterifabrik kan använda svensk el eller solcellsel i USA.

I studien finns dock en sådan analys. Vi visar i ett räkneexempel att utsläppen skulle varit 60 procent lägre med svensk elmix. Det illustrerar vikten av att batteritillverkarna går över till fossilfri el, något vi betonar i rapporten som en av flera viktiga åtgärder. Vårt exempel visar också att en hel del av utsläppen kommer från gruvbrytning och tillverkning av halvfabrikat. Även där behövs förbättringar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här