Grafik
Världens bilkarta har ritats om

GRAFIK. Kina gasar på och kör om USA, Japan och Ryssland. Samtidigt har hela världens bilindustri lagt in en högre växel.
(Artikeln och grafiken har uppdaterats med bilorganisationen OICA:s helårsiffror för 2016)
Det tillverkades 25 miljoner fler fordon i Kina, Indien och Mexiko 2016 jämfört med 2006. Men 2,9 miljoner färre i Japan, Kanada, och Brasilien. År 2006 var Japan världens största fordonstillverkare och USA tvåa. Tre europeiska länder fanns med på topp tio-listan: Tyskland, Frankrike och Spanien.Nu är Kina överlägsen etta och det är bara Tyskland och Spanien bland européerna som kvalar in bland de tio största. Kina gick om USA redan 2009 och utvecklingen fortsätter i samma riktning. Nykomlingar är i stället Indien och Mexiko.
År 2006 tillverkades 7,2 miljoner fordon i Kina. Nu närmar sig tillverkningen 28,1 miljoner, en ökning med 290 procent. Det är en imponerande tillväxt på så kort tid. Det finns i dag över 70 aktiva fordonstillverkare i Kina. Under samma period har USA ökat sin tillverkning med 8 procent från 11,3 till 12,2 miljoner tillverkade fordon.
Förändringen har skett successivt. Men dramatiken blir tydlig när man jämför åren 2006 och 2016, utifrån års-statistiken från bilorganisationen OICA (Organisation Internationale des Constructeurs d’Automobiles).
I grafiken är Toyota etta i antal tillverkade fordon 2015. Nyligen kom siffror som visar att Volkswagen under 2016 gick om Toyota som världsetta när det gäller antal sålda fordon i världen. OICA har ännu inte redovisat statistik för 2016 om tillverkade fordon uppdelat på företag.