Digitalisering
Vad gör ungarna med sina smarta mobiler?
I vilken åldersgrupp är det vanligast att ha en smart mobil i Sverige? 12-15 år, 16-20 år, 21-25 år eller 27-35 år? Och vad gör flickor och pojkar på nätet?
I Sverige så har 54 procent av befolkningen över 12 år en smart mobil.
Betydligt vanligare är det bland tonåringarna. Mest spridd är den smarta mobilen i åldern 12-15 år. Hela 85 procent av den åldersgruppen har i dag en egen mobil uppkoppling.
I åldern 16-20 år har andelen sjunkit något, till 81 procent. Och för svenskar mellan 27 och 35 år är andelen 79 procent.
Uppgifterna kommer från rapporten ”Svenskarna och Internet 2012”, från Stiftelsen för internetinfrastruktur.se.
Ökningen har gått snabbt. Rapporten visar också att ”bara” 30 procent av 14-15-åringarna hade en smart mobil förra året. I år är andelen hela 90 procent.
Surfplattor är också vanliga bland de yngre. Nästan hälften, 46 procent, av 11-12-åringarna har tillgång till surfplatta.
När det gäller användningen av de smarta mobilerna så skiljer det sig mellan pojkar och flickor.
Hundra procent av flickorna i åldern 14-15 år skickar mms minst en gång i veckan. Bland killarna är andelen 68 procent.
Pojkarna använder i stället mobilen mer för spel. Av 11-12 åringarna så spelar 67 procent av killarna dagligen. Men bara 34 procent av tjejerna.
Flickorna bloggar mer. Mer än hälften av tjejerna, 54 procent, i åldern 12-13 år, har skrivit en blogg. Det har bara 2 procent av de jämnåriga killarna.