Premium Tunnelborren Elektra står stilla Jätteborren Elektra, som ska driva tunnel genom Stockholm, står stilla sedan årsskiftet. Orsaken är att berget behöver tätas mer än väntat. Linda Nohrstedt Publicerad 26 apr 2021 kl 13.42 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Artikeln har korrigerats med rätt överföringskapacitet.Den 240 meter långa tunnelborrmaskinen Elektra drogs igång i februari 2020. Uppgiften är att borra sig hela vägen från Danderyd till Hammarby Sjöstad i Stockholm. Redan prenumerant? Logga in här Prova Ny Teknik – 49 kr för 1 månad Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Redan prenumerant? Logga in här ✕ premium elnät nyheter tunnelborrning Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post
Premium Här byggs enorma batteriparken – ”en av de största i världen” Ett gigantiskt energilager med Teslabatterier håller på att byggas utanför Melbourne i Australien. När det är färdigt ska det kunna lagra 1 600 MWh och ge en effekt om 600 MW.
Göta hovrätt: Tesla får vänta på registreringsskyltar Transportstyrelsen får prövningstillstånd. Det innebär att Tesla inte får hämta registreringsskyltar direkt hos tillverkaren i väntan på rättegång, efter beslut av Göta hovrätt.
Koldioxidinfångning – här är sju problem med den hajpade tekniken Infångning av koldioxiden innan den lämnar skorstenen beskrivs som avgörande i klimatomställningen. Men den hajpade CCS-tekniken står inför flera utmaningar.