Populärteknik
Snaps nya ar-glasögon är små – men det finns några hakar
De är små och rätt så kraftfulla - men du kan inte köpa dem än. Snap är dock övertygade om att ar-glasögon tillhör framtiden. Både Facebook och Apple håller med.
Snap, företaget bakom Snapchat, har lanserat sina första ar-glasögon. Ar, som står för augmented reality eller förstärkt verklighet, innebär förenklat att man kan projicera virtuell information med den verkliga världen som bakgrund.
Snap är redan väl bekanta med både augmented reality och glasögon fyllda av elektronik. Företaget banade väg för den typ ar-filter där användaren kan addera masker på foton. Vidare har Snap släppt tre olika glasögonmodeller - kallade Spectacles - på konsumentmarknaden. Till skillnad från den här senaste lanseringen hade de dock inga ar-funktioner, men lät användaren fotografera sin omgivning med en inbyggd kamera.
En annan skillnad: de nya ar-glasögonen i sitt nuvarande är inte till salu. Däremot ska Snap dela ut dem till augmented reality-kreatörer som får fria händer att bygga det Snap hoppas ska bli morgondagens ar-upplevelser.
Snaps glasögon är, jämfört med Microsofts Hololens och Magic Leaps fiaskobetonade produkt, väldigt små. Bredvid ett par traditionella glasögon sticker dock designen ut, och många som ser dem kommer att tänka på Teslas iögonfallande Cybertruck.
I vilket fall som helst har Snap lyckats packa in mycket teknik i dem. De har dubbla skärmar med vågledarteknik, två rgb-kameror, stereohögtalare och fyra mikrofoner. Utöver det finns två knappar och en tryckkänslig yta längs ena skalmen för interaktion.

Snaps ar-glasögon pressar fram 2000 nits
Under skalet sitter Qualcomms XR1-plattform, som bland annat består av en systemkrets specifikt designad för ar-tillämpningar. På den körs Snaps ”spatial engine”, programvara som med hjälp av kamerorna kan spåra användarens händer och som sägs kunna positionera och anpassa digital information efter de omgivande miljöerna.
Snap har också försäkrat sig om att skärmarna kan pressa fram hela 2000 nits: tillräcklig ljusstyrka är ett måste om glasögonen ska kunna användas utomhus.
Den sortens prestanda och formfaktor kommer dock inte utan eftergifter. Batteritiden sägs vara enbart 30 minuter och synfältet är bara 26,3 grader på diagonalen. Notera att motsvarande siffra för Hololens 2 är 52 grader, och redan det anses vara i minsta laget.
Men Snaps satsning på området är ett av många tecken på att det här årtiondet kan komma att innebära det stora genombrottet för ar-glasögon. Facebook storsatsar på tekniken och Apple sägs arbeta med en eller flera produkter på området.
Ny Teknik har tidigare i ett reportage beskrivit hur världen - eller världarna - skulle kunna se ut om vi ständigt har skärmen framför ögonen.