Populärteknik

Snaps nya ar-glasögon är små – men det finns några hakar

Ar-glasögon från Snap. Foto: Snap
Ar-upplevelse med Snaps nya glasögon. Foto: Snap

De är små och rätt så kraftfulla - men du kan inte köpa dem än. Snap är dock övertygade om att ar-glasögon tillhör framtiden. Både Facebook och Apple håller med.

Publicerad

Snap, företaget bakom Snapchat, har lanserat sina första ar-glasögon. Ar, som står för augmented reality eller förstärkt verklighet, innebär förenklat att man kan projicera virtuell information med den verkliga världen som bakgrund.

Snap är redan väl bekanta med både augmented reality och glasögon fyllda av elektronik. Företaget banade väg för den typ ar-filter där användaren kan addera masker på foton. Vidare har Snap släppt tre olika glasögonmodeller - kallade Spectacles - på konsumentmarknaden. Till skillnad från den här senaste lanseringen hade de dock inga ar-funktioner, men lät användaren fotografera sin omgivning med en inbyggd kamera.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här