Premium

Så ska Sverige bli ledande inom geofencing

Det började som ett arbete för att säkra våra städer mot terrorattentat. Men tekniken för att kontrollera var och hur fordon får köras kan också bli en stor miljövinst.

Publicerad

Efter terrorattacken på Drottninggatan förra året fick Trafikverket i uppdrag av regeringen att skapa säkrare och mer klimatsmarta städer. Ett av spåren var så kallad geofencing, att införa digitala barriärer som bestämmer var lastbilar och andra transportfordon kan framföras och i vilka hastigheter.

En offentlig aktör, som Trafikverket, kan markera områden där vissa fordon inte alls får köras, eller bara framföras i lägre hastigheter. Sedan regleras anslutna bilar, bussar eller lastbilar automatiskt när de kommer in i dessa zoner.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här