industri Så här har Saab aldrig byggt en radar förut Foto: Sören Håkanlind Foto: Sören Håkanlind Det nya lättviktiga radarsystemet Giraffe 1X är designad som en sportbil och har varit rekordbillig att utveckla. Orsaken är ett nytt arbetssätt på Saab i Kallebäck. Simon Campanello Publicerad torsdag 04. oktober 2018 - 06:00 Senast uppdaterad måndag 10. juni 2024 - 13:45 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Lokalerna är blygsamma. Några arbetsbänkar med lite verktyg på bara, uppställda i en anonym del av Saabs anläggning i Kallebäck i Göteborg. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ radar nyheter premium saab automobile
DEBATT ”Snabbtåg på separata fjärrtågsbanor är svårslaget” REPLIK. Rätt utfört är ett fjärrtågsystem för 230 km/h med konventionella, standardiserade spårfordon svårslaget, skriver Tomas Larsson i en replik.
KARRIÄR Svenska universitet klättrar mest på världsrankning Europa tappar mark till Asien på rankningen av världens bästa universitet. Men svenska lärosäten klättrar mest på listan när Times Higher Education rankar de 2 000 bästa i världen.
TECH Källa: Datum spikat – då släpps storsatsningen Apple Intelligence Apples svit med nya ai-funktioner släpps på engelska i slutet av oktober, rapporterar Bloomberg. Men det inbyggda stödet för Chat GPT ser ut att dröja.