Digitalisering
Så blir Google lite smartare
Nu börjar Google kunna skilja på monumentet Taj Mahal och musikern med samma namn, och ge tips av typen "andra sökte också efter...". Google kallar nyheten för "Knowledge Graph".
Enligt Google är Knowledge Graph ett steg mot att bättre förstå innebörden i användarnas sökningar och inte bara servera sökträffar som bäst matchar nyckelorden i sökningen.
Rent praktiskt handlar det om ett antal nya element på sidan med söksvar – ett utseende som successivt rullas ut, inledningsvis bara för amerikanska användare.
En första nyhet är att man får förslag på olika saker eller människor som matchar sökningen – exempelvis monumentet, musikern eller det amerikanska casinot som alla har namnet Taj Mahal. Man kan då klicka på rätt spår för att söka vidare.
En annan nyhet är att man för sökning på exempelvis en person får ett slags sammanfattning med väsentlig information, utvald utifrån vad användarna brukar söka efter för just den personen.
Ytterligare en nyhet är tips om vad andra som gjort samma sökning också sökt efter, enligt samma modell som i många webbutiker. På det sättet får man ofta direkta svar på följdfrågor, eller till och med nya intressanta idéer.
Grunden för Knowledge Graph är en databas som nu innehåller mer än 500 miljoner objekt och 3,5 miljarder fakta eller relationer som hör till objekten. Databasen fylls successivt på och fintrimmas baserat på sökningar som användarna gör.
Nästa steg bör rimligen vara att sökmotorer som Google förstår naturligt språk. Sådan teknik används redan framgångsrikt på mer begränsade datamängder, exempelvis med IBM:s datasystem Watson som vann en prestigematch i frågesporten Jeopardy över människor i februari 2011.