Innovation

Nya supersystemet som ska skydda bilisterna

En ny typ av sprinkler ska stoppa bränder i Förbifart Stockholm, som blir Sveriges längsta biltunnel. Systemet kan spruta lika mycket vatten som om det hade funnits två brandmän var femte meter.

Publicerad

I slutet av nästa år ska motorvägsleden Förbifart Stockholm börja byggas om alla miljötillstånd kommer på plats. Huvuddelen av sträckan består av en 16,5 kilometer lång tunnel.

– Det blir faktiskt en av världens längsta biltunnlar i storstadsmiljö, säger Henric Modig på Trafikverket som är säkerhetsspecialist i projektet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här