Digitalisering

Nya spelregler väntar digitala jättar i Europa

Digitala plattformar som Instagram står inför ett nytt regelverk på den europeiska marknaden. Genrebild. Foto: Naina Helén Jåma/TT

Världens största drakar ska fångas in och bli mer transparenta genom ett nytt regelverk. Det är i alla fall en del av ambitionen när EU för första gången på två decennier gör en rejäl uppfräschning av sina regler för digitala tjänster.

Publicerad

Facebook, Google och Amazon har blivit en del av mångas vardag. Men storföretagen bakom de sociala nätverken som tar upp en allt större del av människors verklighet har den senaste tiden kritiserats för att äta en för stor del av den digitala kakan, och för att inte delge användarna exakt varför deras flöde ser ut på ett visst sätt eller vem som har tillgång till information om dem.

I veckan väntas EU-kommissionen presentera ett nytt regelverk för den europeiska marknaden som påverkar de digitala jättarna, ett regelverk som dels handlar om hur företagen sköter sitt innehåll, dels om hur konkurrensmöjligheterna för mindre företag ser ut gentemot de stora drakarna.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här