Samhälle
Nu startar Ny Teknik Rekrytering

Att hitta rätt person till rätt uppdrag är extra komplicerat när det är en ingenjör som ska anställas. Björn Bergström, senior rekryteringskonsult, berättar om utmaningarna och den nya satsningen från förlaget bakom Ny Teknik.
I januari börjar Ny Teknik Rekrytering ta in uppdrag från företag på jakt efter nya ingenjörstalanger. Satsningen blir ett nytt affärsområde för Alma Talent, som äger och ger ut bland andra Ny Teknik, Affärsvärlden och Dagens Media. Ny Teknik tog en pratstund med Björn Bergström, som tillsammans med fyra kollegor är ansvarig för det nya projektet.
– Kunskap och kompetens inom specifika områden, problemet i dag är att de personerna är svåra att hitta. Kraven på dem man vill plocka in är ofta högre än nivån på utbildningen. Oftast är det redan anställda ingenjörer, tekniker, utvecklare och chefer som företagen letar efter, eftersom de vill att startsträckan ska vara så kort som möjligt. De större företagen har resurserna att hjälpa personer som är nyexaminerade, de mindre bolagen vill ha folk som är mer eller mindre färdiga.
– Om företaget ligger i bräschen inom ett visst teknikområde lockar det personer som vill jobba med nya innovativa lösningar. Att ligga i framkant är något som är en del i företagets varumärke.
– Det höjer svårighetsgraden och gör att man får leta upp folk, kanske fånga upp ingenjörer som kommer från utlandet. Många gånger kan engelska räcka gott och väl, svenska behöver inte vara ett krav som inom andra områden.
– Vi letar aktivt efter kandidater. Det kan handla både om professionella jobbdatabaser och om nätverk som Linkedin. Det kan också handla om att värva från företag.
– Ett sätt är ju att kontakta oss, vi arbetar nischat med ingenjörer och utvecklare.
– Absolut inte, de är inte bara platsannonser i sig, de är också ”employer branding”. Man syns utåt. Men de blir mindre och man styr användaren till den egna hemsidan.