Digitalisering

Nu ska Chrome rensa nätet på störande annonser

Snart kommer webbläsaren Chrome att varna för osäkra hemsidor. Foto: TT
Snart kommer webbläsaren Chrome att varna för osäkra hemsidor. Foto: TT
Google utgår från kriterier som tagits fram av branschorganisationen Coalition for better ads. Foto: Google
Google utgår från kriterier som tagits fram av branschorganisationen Coalition for better ads. Foto: Google

I ett historiskt drag börjar webbläsaren blockera annonser som är för högljudda, stora eller påträngande.

Publicerad

Den 15 februari börjar en ny era för Chrome. Från och med i morgon kommer webbläsaren börja blockera annonser som är alltför irriterande.

På ytan kanske det låter som en vanlig annonsblockerare, men Chrome vill inte stoppa all reklam. Google, som ligger bakom webbläsaren, vill bara rensa nätet på de värsta syndarna.

Det handlar om annonser som automatiskt spelar höga ljud, som tar upp alltför stor del av skärmen, som innehåller nedräkningar eller som kommer i form av popup-fönster. Mobilversionen av webbläsaren kommer att ha ännu strängare krav och kommer bland annat att stoppa animerade annonser.

Google utgår från kriterier som tagits fram av branschorganisationen Coalition for better ads. Foto: Google
Google utgår från kriterier som tagits fram av branschorganisationen Coalition for better ads. Foto: Google

Själva blockeringen kommer att ske i flera steg. Först kommer Google att analysera om en webbsida bryter mot riktlinjerna. Där använder de en tregradig betygskala: godkänd, varning eller underkänd.

På godkända sajter visas annonserna som vanligt, på underkända blockeras samtliga annonser. Sajter som "varnas" har trettio dagar på sig att åtgärda problemen, annars blockeras även de. För att strykas från svarta listan måste en sajt räta sig efter standarden och sedan be Google om en ny utvärdering.

Google varnade för att de skulle införa annonsblockeraren redan i somras, och många sajter har redan rätat sig i leden. Google uppger att 42 procent av de hemsidor som bröt mot riktlinjerna redan slutat med störande annonser.

Annonsblockeraren kommer att vara påslagen som standard från och med i morgon, men användare kan aktivt stänga av den helt eller vitlista specifika sajter.

Så ser du om din hemsida bryter mot riktlinjerna

Google har tagit fram ett verktyg för webbutvecklare som vill testa om sajter bryter mot riktlinjerna. Det heter Ad Experience Report och finns här.