Säkerhet
Musk, Gates och Obama hackade av bitcoin-bedragare

Twitter-konton tillhörande en lång rad högprofilerade personer har hackats av bedragare ute efter bitcoins. ”Värsta hackningen av sociala medier", menar en säkerhetsexpert.
Under onsdagskvällen, svensk tid, hackades en rad Twitter-konton tillhörande stora företag och kända personer. Angriparna publicerade sedan inlägg där de försökte lura till sig bitcoin, och kom över ett miljonbelopp.
– Det här verkar vara den värsta hackningen av en större sociala medier-plattform hittills, säger Dimitri Alperovitch, medgrundare till cybersäkerhetsföretaget Crowdstrike.
Till de drabbade hör bland andra teknikjätten Apple, entreprenören Elon Musk, Amazon-vd:n Jeff Bezos, den amerikanske presidentaspiranten Joe Biden, tidigare presidenten Barack Obama, Microsoftmedgrundaren Bill Gates, liksom kändisprofiler som Kanye West och Kim Kardashian.
De drabbade kontona har sammantaget över 300 miljoner följare.
Twitter meddelade på tidigt på torsdagsmorgonen, svensk tid, att man upptäckt vad som troligen låg bakom hackningen, som ledde till att flera stora namn publicerade uppmaningar om att sätta in bitcoin på ett konto, med löften om att få tillbaka dubbelt så mycket pengar.
Enligt Twitter har hackarna riktat in sig på administratörer på plattformen som hade tillgång till kontona.
Twitters vd Jack Dorsey beskriver det som en tuff dag för bolaget.
"Vi mår alla fruktansvärt dåligt över att det här hände", skriver han på plattformen.
Vill ha bitcoin
Från kontona har det publicerats inlägg med något varierade budskap, där det hävdas att man har en halvtimme på sig att skicka olika belopp i kryptovalutan bitcoin till personens konto, för att sedan få dubbelt så mycket tillbaka.
När Ny Teknik kontrollererar bitcoin-kontot som bedragarna angett inkom det under natten 372 transaktioner till ett värde av totalt 12,85 bitcoin. Det motsvarar en bit över en miljon kronor.
Pengarna har sedan slussats vidare till andra bitcoin-konton.
Fryste konton
Twitter uppger att man arbetar med att försöka att lösa problemet, och en dryg timme efter att fejkinläggen börjat publiceras fattade bolaget beslutet att stoppa en del av de drabbade användarna från att överhuvudtaget publicera nya inlägg. Även andra åtgärder, som återställning av lösenord, infördes för vissa användare.
Efter ytterligare några timmar uppgav bolaget att de flesta drabbade återigen kunde publicera inlägg, även om fortsatta störningar var att vänta.