Digitalisering

Microsoft tappar i app-toppen

Microsofts vd Satya Nadella. Foto: Microsoft

Facebook och Google dominerar totalt i toppen när de gäller de mest använda apparna i USA. Microsoft tar sig inte ens in på topp 25.

Publicerad

Tidningen Quartz har tillsammans med Comscore ställt samman data över vilka 25 appar som amerikanen oftast öppnar i mobilen och det är tydligt vem som är kung när det gäller att locka mobilanvändarna. Mark Zuckerberg och hans Facebookapp hade nästan 126 miljoner unika besökare i juni i år. På andra plats kommer Googles videotjänst Youtube som lockade nära 99 miljoner unika besökare samma månad enligt undersökningen. På tredje plats återkommer Zuckerbergs företag med sin meddelandeapp Messenger. Sedan ockuperar Google igen platserna 4 till 7 innan Pandora Radio tar sig in på plats åtta.

Tidigare har Microsofts Skype funnit med på listan men i juni kvalade den inte in bland de 25 oftast använda apparna. Det visar att Microsoft fortfarande har svårt att locka de mobila användarna trots att företaget jobbar hårt på sin satsning med mobilitet och moln som första prioritet.

Enda appen med svensk koppling på listan är musiktjänsten Spotify som ligger på plats 23 på listan med knappt 25 miljoner unika besökare. Det är ungefär hälften av antalet besökare som lockats av Apples Itunes.

Värt att notera är att spel lyser helt med sin frånvaro på listan. Enligt Comscore beror det inte på att spel i mobilen inte är populärt, 11 procent av tiden amerikanen lägger på sin telefon är på spel, men konkurrensen är hård och spelarna fördelade på många olika appar.

För den som tänker sig att ta betalt för sin app är listan ingen rolig läsning. Netflix som är den populäraste appen som kräver en prenumeration hamnar först på plats 19.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!