Digitalisering

Microsoft köper spelteknik av Intel

Havoks motor finns bland annat i Halo-spelen Foto: AP/TT

Fysikmotorn Havok hamnar hos Microsoft som en del i jättens satsning på spel. Nu ska den anpassas den för molnet.

Microsoft fortsätter att investera i spelteknik. Nu köper företaget fysikmotorn Havok som används av speltillverkare som till exempel Nintendo, Sony och Ubisoft för att skapa 3D-världar där fysiska objekt faller, exploderar och krockar med varandra på ett realistiskt sätt. Företaget bakom Havok har varit i Intels ägo sedan 2007, men har fungerat som ett eget bolag och licensierat tekniken vidare till spelutvecklare. Microsoft har använt den för sina populära Halo-spel till Xbox.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här