Digitalisering

Microsoft köper spelteknik av Intel

Havoks motor finns bland annat i Halo-spelen Foto: AP/TT

Fysikmotorn Havok hamnar hos Microsoft som en del i jättens satsning på spel. Nu ska den anpassas den för molnet.

Microsoft fortsätter att investera i spelteknik. Nu köper företaget fysikmotorn Havok som används av speltillverkare som till exempel Nintendo, Sony och Ubisoft för att skapa 3D-världar där fysiska objekt faller, exploderar och krockar med varandra på ett realistiskt sätt. Företaget bakom Havok har varit i Intels ägo sedan 2007, men har fungerat som ett eget bolag och licensierat tekniken vidare till spelutvecklare. Microsoft har använt den för sina populära Halo-spel till Xbox.

Microsoft meddelar i ett blogginlägg att företaget kommer att fortsätta att licensiera tekniken även i fortsättningen. Microsoft meddelar i samma blogginlägg att företaget kommer att fortsätta att utveckla Havok så att motorn ska fungera bättre tillsammans med de molntjänster som Microsoft idag erbjuder spelutvecklare för att ge extra beräkningskraft för att skapa avancerade spelvärldar.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här