Populärteknik

Hamnen ska kunna frakta containrar med hyperloop

Podden öppnas upptill för en enkel lastning av containrar på sex eller tolv meter. Foto: Hyperloop Transport Technologies.
Podden öppnas upptill för en enkel lastning av containrar på sex eller tolv meter. Foto: Hyperloop Transport Technologies.
Konceptet har utvecklats tillsammans med Hamburger Hafen und Logistik. Foto: Hyperloop Transport Technologies
Konceptet har utvecklats tillsammans med Hamburger Hafen und Logistik. Foto: Hyperloop Transport Technologies

De vill skicka gods genom rör i nära tusen km/h. Hyperloop TT har designat sitt koncept tillsammans med en tysk logistikjätte.

Publicerad

Transportlösningen utlovar snabba resor i nära vakuum – men ännu återstår en del utveckling innan något av de befintliga hyperloop-bolagen kan leva upp till den teoretiska topphastigheten. Förra året genomförde Virgin Hyperloop den första bemannade färden genom röret, och de två personerna fick nöja sig med att uppleva 160 km/h.

Men kanske blir det istället godstransporter som etablerar tekniken på bred front – för nu har amerikanska Hyperloop Transport Technologies presenterat konceptet för en slags containerhamn där godset transporteras runt jorden genom rör, i väldigt höga hastigheter.

Maglevtåg färdas energieffektivt

Tillsammans med Hamburger Hafen und Logistik har Hyperloop TT lagt ner 20 000 timmar på att designa konceptet. Visionen är att kunna ta containrar på sex eller tolv meter. Podden ska ha ett öppningsbart tak som gör det enkelt att lyfta ut containrarna med en travers eller dylikt.

Hyperloop TT och det tyska logistikföretaget tror att en sådan “hyper port” skulle kunna lossa 2 800 containrar om dagen. I nära vakuum, utan luftmotstånd att tala om, kan deras maglevtåg färdas snabbt och mycket energieffektivt. Hyperloop TT utlovar hastigheter som konkurrerar med flyget, till priser som motsvarar konventionella godstransporter. För containerfrakt har man angett hastighetsgränsen 965 km/h. Nu siktar Hyperloop TT på att få sin teknik certifierad.