Premium

Därför lät Volvo Google ta över inne i bilen

Med elbilen XC40 gav Volvo upp försöken att utveckla ett eget infotainmentsystem – och släppte in Google. ”Vi insåg att det var dött race”, säger Henrik Green, teknikchef på Volvo Cars.

Publicerad

För 20 år sedan var en bil ”bara” en bil – och förväntningarna på vilken teknik den skulle ha var helt och hållet relaterat till säkerhetssystem eller möjligtvis förarassistans. I dag är det inte längre så och kraven från bilägare har ökat enormt. Vi vill helt enkelt att bilen ska vara på samma tekniska nivå som våra andra prylar.

🔒 För att läsa artikeln behöver du vara prenumerant


Prova Ny Teknik – 89 kr
för 2 månader


Få tillgång till allt på nyteknik.se samt e-tidningen.
Prenumerationen förnyas automatiskt efter din provperiod till ordinarie pris 299 kr/månad. Ingen bindningstid, säg upp när du vill. Gäller endast nya prenumeranter.



Kom igång nu →

Är du medlem i Sveriges Ingenjörer eller tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
Se andra erbjudanden: nyt.se/prenumerera