Övriga nyheter

Batteriet är Volvos största utmaning

Konceptbussen för Volvo i trafik i juni. GRAFIK: Jonas Askergren
Volvos elhybridbuss 7900.
Fredrika Berndtsson på Volvo. Foto: Volvo

Energisnål, tyst och avgasfri. Volvos första helt elektriska buss börjar rulla i Göteborg i sommar. Men det är varken elmotorn eller den nya växellådan som ingenjörerna brottas med inför premiärturen. <br/>– Batterierna är vår stora utmaning, säger Fredrika Berndtsson, ansvarig för drivlinan.

Publicerad

Elsladdarna hänger lösa från taket när vi kliver ombord på den limegröna bussen i verkstaden i Arendal utanför Göteborg. Här utvecklar Volvo den första prototypen av en ny konceptbuss helt driven av el. Den 15 juni ska den vara redo att rulla i den vanliga kollektivtrafiken.

– Vårt mål är att passagerna ska tycka så mycket om elbussen att de gärna väntar på den även om en vanlig buss passerar fem minuter före. Då vet vi att vi har lyckats, säger Patrik Petterson, projektledare.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här