Bygg

100000 pelare håller vägen på plats

Så byggs motorvägen. Grafik: Ingemar Franzén
Att spruta ned en torr kalk-cement-blandning, som bränner till hårda pelare av fukten i leran, stabiliserar vägbanken genom de sanka delarna på väg 73. Foto: Ingemr Franzén/Ny Teknik
Vid Ösmo-rondellen går en vattenkälla upp och gör marken svag. Här ska KC-pelare installeras med 1,3 meters mellanrum. Pinnarna runt projektledaren Fredrik Lekström markerar varannan KC-pelare. Foto: Lars Anders Karlberg
Borrverktyget är mer likt en degblandare än en borr. När det drar upp igen sprutas den torra kalkcementen ned i hålet och brinner med hjälp av fukten från leran till en fast pelare. Foto: Lars Anders Karlberg
Hålet efter KC-borren syns knappt, bara spåren efter cement-kalk-blandningen - 25 procent kalk, 75 procent cement. Foto: Lars Anders Karlberg
Nynäsvägen kommer att hamna i rekordtabellen för KC-pelare. Det blir 100 000 pelare enbart på det sista avsnittet och nästan lika många på de två tidigare avsnitten. Foto: Lars Anders Karlberg
Vid de kommande trafikplatserna, där vägbankarna blir höga, använder man vanliga betongpålar för stabilisering. Foto: Lars Anders Karlberg
Betongpålarna slås ned ovanpå varandra tills man kommer ned till hälleberget. Foto: Lars Anders Karlberg
Fredrik Lekström framför maskinen som pluggar ned vertikaldräneringsrören i marken. Det är som en strumpa fylld med smala sugrör som drar ut fukten ur marken med kapillärkraft. Foto: Lars Anders Karlberg
Här syns tydlig att vägen går rakt över gamla havsvikar och sjöbottnar. Säv och vass kantar nästan hela vägsträckan. Foto: Lars Anders Karlberg
Vissa avsnitt av den gamla vägen hade stablisilerats med vertikaldräneringsrör. När dessa avsnitt breddas använder man samma teknik för att få den nya vägbanan lik den gamla. Foto: Lars Anders Karlberg
Marken är vattensjuk på i stort sett hela den sista etappen på 6 kilometer mellan Fors och Älgviken, strax utanför Nynäshamn. Foto: Lars Anders Karlberg
Fredrik Lekström har varit med från början med att göra den gamla 73:an - ”dödens väg” - till en modern och säker motorväg. Foto: Lars Anders Karlberg

Hur bygger man en motorväg på gammal sjöbotten där blåleran verkar bottenlös och allting gungar? Jo man stabiliserar marken med 15-20 meter långa pelare av kalk och cement som sprutas ned i marken.

Publicerad

Hur bygger man en motorväg på gammal sjöbotten där blåleran tycks vara bottenlös och allting gungar? Jo man stabiliserar marken med 15-20 meter långa pelare av kalk och cement som sprutas ned i marken.

Den sista etappen av den nya motorvägen till Nynäshamn blir en verklig utmaning för projekteringssamordnaren Fredrik Lekström på vägbyggarbolaget Svevia.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här