Vätgasdrivna bränsleceller ska ge flygresor fria från koldioxid

2018-10-03 17:36  

Element One kommer drivas av vätgasdrivna bränsleceller. Flygplanet ska kunna transportera fyra passagerare med nollutsläpp – upp till 500 mil.

Under tolv år har det Singapore-baserade företaget HES Energy Systems utvecklat vätgasdrivning för obemannade farkoster. Nu har man även utveckling i Frankrike, med sikte på helt utsläppsfria passagerarflygplan.

HES koncept Element One utgår från ultralätta bränsleceller som drivs av vätgas – och företaget hävdar att tekniken är överlägsen de lösningar för flygindustrin som baseras på batterier. Planet tankas med ett automatiserat system, och hela processen tar bara tio minuter.

– Det är nu möjligt att bryta med de tidigare räckviddsbegräsningar som har gällt för batterielektriska flygplan, säger HES-grundaren Taras Wankewycz på hemsidan.

Läs mer: Semcon automatiserar svensk bränslecellstillverkning

Bakom påståendet ligger företagets ultralätta vätgaslagring, och unika framdrivning. Själva flygplanet är designat för fyra personer, och beroende på om vätgasen lagras som gas eller i flytande form har Element One en räckvidd 50- till 500 mil. Det räcker gott och väl för regionala flyglinjer.

Ambitionen kring nollutsläpp förutsätter givetvis att bränslet är framställt på ett miljövänligt sätt, och HES för nu samtal med producenter inom industrin som kan leverera stora volymer av vätgas, tillverkad med förnybar energi. Siktet är inställt på att den första prototypen ska flyga innan 2025, och nu bygger HES ett tekniskt och kommersiellt konsortium som förenar både flygdelen och ekosystemet kring bränsleförsörjningen.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt