Fossilbranschen om MP-utspel: Förbränningsmotorn viktig även 2030

2018-02-13 13:53  

Miljöpartiet vill att sista droppen fossilt bränsle säljs år 2030. "Förbränningsmotorn måste vara en viktig del av transportsektorn även 2030", säger Ulf Svahn, vd SPBI.

Valrörelsen tycks ha börjat på allvar. Miljöpartiet skriver i dag på DN Debatt att det vill att ”den sista droppen fossila bränslen för fordon ska säljas i Sverige år 2030”. Beskedet är en av 142 åtgärder i partiets Klimatfärdplan för att Sverige ska leva upp till sina åtaganden inom Parisavtalet.

Ulf Svahn, vd på branschorganisationen Svenska petroleum- och biodrivmedelinstitutet (SPBI), tolkar debattartikeln som en viljeförklaring snarare än ett förslag om förbud för försäljning.

– De har tillsammans med flera andra partier skrivit under överenskommelsen om att utsläppen inom transportbranschen ska minska med 70 procent år 2030. Då återstår 30 procent. Det blir lite konstigt. De måste berätta vad de egentligen vill, säger han.

– Vem skulle inte vilja bli av med alla fossila bränslen? Det hade varit jätteskönt. Men vi har knappt fem miljoner bilar i Sverige i dag. I bästa fall är 1–1,2 miljoner av dem batteribilar eller laddhybrider till 2030. Förbränningsmotorn måste vara en viktig del av transportsektorn även 2030, säger han.

Läs mer: Miljöpartiets plan: Stopp för fossila drivmedel

I fjol såldes ungefär 9 miljoner kubikmeter drivmedel i Sverige. 20 procent var biodrivmedel, enligt Ulf Svahn. Samtidigt används en del av dieseln i andra sektorer än transporter, till exempel som eldningsolja och till entreprenadmaskiner. Enligt Ulf Svahn går det dock inte att veta exakt hur stor andel, eftersom försäljningsbolagen inte vet vad drivmedlet ska användas till. En hel del försäljning sker också direkt från depå till förbrukare.

– Den bästa gissningen är att ungefär 20 procent av dieseln går till andra sektorer. Resten ligger inom ramen för transporter. Totalt blir det omkring 8 miljoner kubikmeter drivmedel, säger han.

Mattias Bergman, nytillträdd vd på bilindustrins branschorganisation Bil Sweden, säger att man är ”positiv till målet att så tidigt som möjligt vara fossilfri”. Han poängterar att industrin redan nu investerar kraftigt för att ställa om produktionen till andra drivlinor.

– Men 2030 är ett väldigt tufft mål, framför allt för tyngre fordon. Det handlar både om de tekniska lösningarna men också om att göra det till en kostnad som gör att det fungerar. Industrin behöver långsiktighet vad gäller regelverk. Ska vi klara det Miljöpartiet säger så behövs det väldigt tydliga och kraftigare styrmedel, både för industrin och för konsumenten, säger han.

Hur tolkar du utspelet i förhållande till överenskommelsen om 70 procents minskning av koldioxidutsläppen till 2030?

– Det är väldigt stor skillnad att minska med 70 procent eller att gå ner till noll. Det går inte att sätta målet utan rätt typ av styrmedel. Bil Sweden har gärna en dialog med MP, liksom andra partier, om hur man bäst utformar dem, säger Mattias Bergman.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt